Банкеръ Daily

Пари и пазари

Печалбата на Холивуд в Китай надмина тази в САЩ

Докато продажбата на билети за холивудски филми отслабва в САЩ заради пиратството и фирми като Netflix и Hulu, предлагащи онлайн стрийм, нарастващият апетит за гледане на филми в Китай компенсира загубите.

Експерти от Прайсуотърхаускупърс прогнозират, че през 2020 г. Китай ще е най-големият пазар за кино, като приходите от продажба на билети ще скочат от 9,9 млрд. долара през 2018-а на 15,5 милиарда през 2023-а.

През първото тримесечие на 2018-а Китай за първи път изпревари по боксофис САЩ. През същата година приходите от билети в Китай са били 9 млрд. долара – малко зад САЩ и Канада, където са били 11,9 милиарда.

"Трябва много да внимавате по какъв сценарий снимате, за да ви приеме Китай добре, имайки предвид размера на пазара им", коментира за Си Ен Би Си Стенли Роузън, преподавател по политология в Университета на Южна Калифорния. Около 70% и повече от печалбата от хитовите заглавия идва извън Северна Америка, а най-големият дял е на Китай, уточнява той.

Холивуд все повече има предвид китайския пазар, докато снима. Над една трета от най-гледаните филми в Китай през последните две години са били произведени в САЩ.

Китай обаче желае негови собствени фирми да водят класацията по приходи – както по финансови причини, така и от гледна точка на национална гордост.

През 2018-а китайският конгломерат Dalian Wanda, който през 2012-а купи емблематичната американска верига от кина AMC, откри най-голямото филмово студио в света, обявено като китайския отговор на Холивуд. Тези инвестиции обаче все още не са се отплатили, тъй като китайският пазар на произведени в страната филми е в тежка конкуренция с холивудските продукции. Според "Файненшъл таймс" печалбата на повечето китайски филмови студиа е намаляла през 2018 г.

 

Синергия между Холивуд и Китай

Посочените тенденции рязко засилват сътрудничеството между Холивуд и Китай през последните години. Между 1997 и 2013 г. Китай участва във финансирането на едва десетина от стоте най-печеливши филма за всяка година, твърди анализ на "Ню Йорк таймс". През следващите пет години числото нараства на 47.

Китайският технологичен гигант Alibaba финансира и промотира филмите на "Парамаунт" от серията "Мисията невъзможна" – "Разпад" и "Престъпна нация". Китайската група Bona Film финансира "Имало едно време в Холивуд", макар че филмът никога не е показван по китайските екрани.

"Китай иска да стане най-големият филмов пазар в света колкото може по-бързо, а за целта Холивуд е абсолютно незаобиколим", заключава Стенли Роузън.

Facebook logo
Бъдете с нас и във