Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ПАЗАРЪТ ПРЕОДОЛЯ ГРАНИЦАТА ОТ 50 ХИЛЯДИ ПРОДАЖБИ

До края на октомври в страната са продадени 49 531 броя нови автомобили, автобуси, камиони и мотоциклети, показват данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители у нас (ААП). Това означава, че вероятно още през първата седмица на ноември е станала факт 50-хилядната продажба и че ще бъдат надхвърлени резултатите от миналата 2007 година. Тогава с нови возила се сдобиха 55 336 физически лица и фирми. Много е възможно до края на 2008-а да имаме с 2-3 хиляди броя повече продажби, като по-оптимистичните очаквания са да бъде прехвърлена границата от 60 хиляди сделки. На фона на спада по пазарите в Западна Европа и особено в САЩ това е радваща равносметка, но и в България световната криза оказва въздействие - темповете на нарастване, които предвиждахме през 2007-а са доста по-слаби.
Колкото до предпочитанията на купувачите, те са доста категорични - всяка трета нова кола, автобус или камион са от немските автомобилни производители. Лидер остава Опел, марката, която единствена прехвърля границата от 10% пазарен дял за десетте месеца на годината. Третото място е за Фолксваген - 8.89%, който отстъпва втората позиция на Тойота само с 390 продажби по-малко. Японската компания - световен лидер по продажби в последно време, бе изместена от Опел, но се държи много близо до първата позиция и няма да е изненада, ако в следващите месеци си върне първенството по пазарен дял.
От над 42 марки леки автомобили, представени официално на нашия пазар, едва 15 имат продадени повече от 1000 коли за деветмесечието. В първата десетка влизат още Форд и Пежо, които са с почти еднакви резултати - продадени съответно 3541 и 3566 автомобила, следвани от Дачия с 3185 продажби.
При фирмите - оторизирани представители на автомобилните производители, най-добри търговски резултати има Дженерал мотърс - с близо 7000 продажби на двете си марки Опел и Шевролет. Гигантът обаче е представен в България от десет фирми, а не само от една, както е при конкурентите. Второто място е за Рено- Нисан България, с продадени малко над 6000 автомобила Рено, Дачия и Нисан.
В сегмента на луксозните марки също се наблюдават интересни тенденции. В тази категория Мерцедес остава неоспорим лидер с 1171 продажби за деветмесечието. Любимите на почитателите на високите скорости и лукса Ауди и БМВ са съответно със 760 и 832 продажби, а Лексус има 123 продажби. Само шест души са придобили нов джип Хъмър, а 38 са предпочели Ягуар.
При товарните возила Мерцедес и Ивеко държат стабилно първите две места с 34.90 и 33.40% пазарен дял. Останалите производители на този вид транспортни средства са с незначително присъствие, като единствено Волво и Ман имат шанс да доближат водещите две марки.
Периодът около коледните и новогодишните празници е традиционно силен за пазара на нови автомобили, коментират представители на фирмите вносителки. Те предполагат, че интересът на купувачите ще се ориентира предимно към коли от по-малък и среден клас, като с най-голям шанс за нарастване на продажбите са Форд, Опел и Тойота. Очаква се и обявяването на нови промоции с намерението за увеличаване на продажбите в по-високия клас, главно при марки от втората половина на класацията по пазарен дял - Ситроен, Киа и Шкода.

Десетте най-продавани марки нови автомобили у нас за периода януари - октомври 2008 г. (в бр.)
1.Опел - 4680
2.Тойота - 4466
3.Фолксваген - 4074
4.Пежо - 3566
5.Форд - 3541
6.Дачия - 3185
7.Ситроен - 2772
8.Шкода - 2671
9.Шевролет - 2223
10. Рено - 1750
Забележка: Данни на ААП.

Facebook logo
Бъдете с нас и във