Банкеръ Daily

Пари и пазари

"ОПЕК и приятели" обсъждат следващите си действия

На виртуалното си съвещание на 30 ноември и 1 декември министрите на петрола на "ОПЕК+" ще имат трудната задача да решат дали да продължат да увеличат добива на черно злато през януари или да продължат да помпат по-ниски количества като удължат срока на действие на ограниченията. Задачата е с повишена трудност, защото втората вълна на пандемията внесе сериозни нюанси в глобален план. Докато икономиките на Стария и на Новия континент затварят част от бизнеса, за да опазят населението от заразата, улиците в Индия бяха пълни с народ, празнуващ най-големия индуистки празник Дивали. А в Китай милиони наемаха таксита и купуваха билети за влак и дори за самолет, за да посетят роднините си през Златната седмица - националния празник на азиатския колос. 

Подобно разделение се наблюдава и на петролния пазар: докато търсенето на бензин и дизел се е възстановило до около 90% от нормалните равнища, потреблението на самолетно гориво е близо до 50% от обичайното. Което означава, че процесът на възстановяване изобщо няма да е гладък. 

Извън тези дисбаланси, делегатите на сбирката на "ОПЕК+" обсъждат и друго различие, произтичащо от качеството на горивото. Пазарът на по-тежкото, с по-големи количества сяра черно злато, е по-оскъден, до голяма степен заради производствените редукции на Саудитска Арабия, Русия и на други едри производители. Пазарът на т. нар. леко гориво обаче е по-затлачен след като либийските барели се върнаха на пазара, а европейските рафинерии преработват по-малки количества петрол от Северно море. 

Тези фактори затрудняват изключително пазарната либерализация. Просто защото министрите от "ОПЕК+" имат на разположение само един пряк инструмент: да увеличават или да намаляват целия нефтен добив. Страните членки на сдружението не кнтролират производството на бензин или на самолетно кориво, а просто на суров петрол. 

Не са за подценяване и географските бариери: по-голяма част от добитата от картела суровина отива в Азия, където търсенето е по-голямо, а не в Европа или Америка, където все още е слабо. Което означава, че не могат да направят кой знае колко за "пресушаване" на наводнения пазар където е необходимо. Дори качеството е проблем: ОПЕК помпа основно тежко гориво и има ограничени възможности за влияние върху излишните количества лек петрол. 

В момента обаче е налице известно облекчаване на обстановката. Втората пандемична вълна не е нанесла тежките поражения върху търсенето от пролетта през октомври и ноември. Бизнес карантините в Европа не са толкова сурови както по време на първата вълна, а търсенето в Азия расте, при това не само в Китай, но и в Индия, Япония и Южна Корея. 

Силно чувствителните към икономическата среда данни за натовареност на пътищата показва, че намалението на трафика в началото на ноември е около 30% в сравнение с предпандемичните равнища спрямо почти 70% в края на март и началото на април, според индекс, изчисляван от агенция "Блумбърг". Последните стойности предполагат, че търсенето на гориво за транспорта е достигнало минимума си на 15 ноември и оттогава се възстановява. Като се има предвид, че европейските държави смятат да облекчат свързаните с COVID-19 ограничения за Коледните празници, потреблението вероятно ще продължи да расте.

Ако всичките части на пъзела се сглобят, общата картина не изглежда чак толкова лоша колкото преди няколко седмици. Което се вижда и от повишението на петролните котировки. Фючърсните контракти на суровия петрол сорт "Брент" с доставка през януари приключиха седмичната си търговия на цена 48.18 щ. долара за барел, а на лекия суров петрол сорт WTI - на 45.53 долара за барел. Формата на ценовата крива пък е обърната, като по-краткосрочните договори се търгуват с премия спрямо по-късните дати. Тази динамика по правило е белег за очакван ценови подем и означава, че търсенето надвишава предлагането. 

През следващите тримесечия перспективата вероятно ще се просветли още. Мнозина играчи се надяват, че ваксините ще стимулират потреблението на суровината. Ако са прави, до средата на 2021-а, когато ОПЕК се очаква да организира поредното си съвещание във Виена, улиците на австрийската столица отново ще са пълни с туристи, а министрите на петрола ще бъдат съпровождани от журналисти и телевизионни камери. Картелът планира първия от двата си годишни семинара за международния петролен пазар през юни 2021-а в "Империал Хофбург палас".  

Засега обаче "ОПЕК+" все още мъдрува над въпроса "Да удължава или да не удължава" ограниченията върху нефтения добив. Ако държи да продължи да източва натрупаните в началото на годината запаси, организацията ще трябва да поддържа дефицит на пазара, а не да балансира търсенето и предлагането.

Отитайки либийското присъствие и очакваното повишение на добива на страната, икономистите на ОПЕК пресмятат, че глобалните петролни запаси ще нарастват с по около 200 хил. барела на ден през първото тримесечие на идната година, ако групата увеличи производството през януари. Ако обаче го забави с три месеца, резервите ще се редуцират с по около 1.7 млн. барела дневно между януари и март, каквито са очакванията и за четвъртото тримесечие на 2020-а.

Мнозинството наблюдатели на ОПЕК очакват тримесечно отлагане на планираното през януари увеличание на производството на черно злато. Наблюдаваният напоследък подем на петролните котировки обаче може да усложни преговорите. А някои производители, като Ирак, които се нуждаят от кешови плащания за суровината, за да не изпаднат в кешов спазъм, със сигурност ще искат да помпат по-големи количества.

Тези обстоятелства натиснаха леко цените на 30 ноември и в сутрешната търговия фючърсните контракти на сорт "Брент" с доставка през януари се търгуваха за 47.30 щ. долара за барел, а на сорта WTI - за малко под 45 долара за барел. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във