Банкеръ Daily

Пари и пазари

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива

Пазарът на търговски площи премина през редица промени и предизвикателства през първата половина на тази година. В последния доклад на Colliers, проследяващ развитието му, са отразени основните пазарни процеси, наблюдавани през периода. При усвоените търговски площи се регистрира 30% спад спрямо второто полугодие на миналата година. На бул. "Витоша" се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения – 3% от всички площи. Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7 процента. Модерните търговски площи (В анализа са включени търговски центрове над 10 000 кв. м) в София запазват нивата от края на миналата година, а именно 390 660 кв. метра.

Пандемията от коронавирус оказва силно въздействие върху пазара на търговски площи, като след края на извънредното положение - 6% от всички модерни търговски площи остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока поради нарушена верига на доставките. Средните наемни нива (т.е. приблизителното средно ниво на наем, което може да се постигне при нов договор за помещение от 100 кв. м (чиста използваема площ) с първокласна локация, оптимални технически параметри, изключвайки такса услуги, данъци и такси) регистрират намаление от 10% за бул. "Витоша" - 50 евро на кв. м и 8% за търговски център - 34 евро на кв. метър.

Проучване на Colliers сред  участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни тази година показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от COVID-19. При около половината от тях той е между 30 и 50 на сто. Делът на търговците, които не отчитат промяна е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20 на сто. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите.

Най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите,  е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, където 45% от фирмите отчитат увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

Преобладаващата част от наемателите и наемодателите очакват положително развитие и възстановяване до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус. В отговор на здравната криза някои търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си, което пък ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици. 

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него. В допълнение, търговските паркове ще бъдат търсена алтернатива за откриване на нови магазини. Към тях се забелязва повишен интерес и през полугодието. Наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици се очаква да се понижат още в краткосрочен план.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във