Банкеръ Daily

Пари и пазари

Новият тарифен удар на Тръмп заплашва Apple и Nike

Увеличението на митата върху вноса на китайски стоки за 200 милиарда долара влезе в сила. Поредната стъпка на администрацията на президента Доналд Тръмп доведе до опасения за разрастване на конфликта и сериозен негативен ефект върху глобалната икономика. Според CNN митата ще засегнат емблематични брандове като iPhone и Nike.

Увеличението на ставките от 10 на 25% ще засегне различни групи стоки - предупреждение, отправено към Пекин на фона на продължаващите преговори за всеобхватно търговско споразумение. Повечето от стоките досега са били защитени, стратегически ход, който направи търговската война почти невидима за американските купувачи. "Това може да засегне 100% от играчките и спортните стоки, внасяни от Китай в САЩ, както и 93% от обувките и 91% от текстилните стоки", посочва анализ на експертите от Peterson Institute for International Economics. 

Възобновената заплаха ще накара големите и малки компании за играчки да се притесняват, че ще трябва да повишават цените, като по този начин ще се забавят продажбите този сезон. Около три четвърти от продадените играчки в САЩ се произвеждат в Китай, включително най-продаваните "L.O.L. Кукла-изненада", каза президентът на асоциацията Стивън Пасиер. "Ние се намираме в деликатен ценови бизнес. Ако цената се покачи с 25% за играчка от 10 долара, хората няма да ги купуват", каза той.

Дълъг списък с потребителска електроника също може да се окаже ударен от нови тарифи, включително смартфони, компютри, телевизори, фитнес тракери, Bluetooth безжични слушалки и дори безпилотни летателни апарати, според Sage Chandler, вицепрезидент на международната търговия в Consumer Technology Association, основна промишлена търговска група.

Apple, която сглобява своите iPhone-и в Китай, отказа да коментира тази история. Но по-рано тази година компанията предизвика пазарни продажби, когато предупреди инвеститорите, че търговската война е намалила търсенето на iPhone в Китай.

Moody's Analytics прогнозира, че повишаването на тарифните ставки и новите мита ще забавят растежа на БВП в Китай с 1,2 процентни пункта. Той също така предвижда забавяне на БВП на САЩ и увеличаване на безработицата, ако и двете бъдат наложени.

Тръмп многократно е твърдял, че Китай плаща митата. И докато някои китайски компании могат да изберат да изядат част от разходите, за да останат конкурентоспособни на американския пазар, няколко неотдавнашни проучвания показват, че американските потребители и производители поемат по-голямата част от тежестта.

Промишлените групи се опитват да убедят администрацията на Тръмп да се откаже от допълнителните мита в продължение на месеци. Асоциацията на потребителските технологии и нейните членове изразиха загриженост относно търговската политика на Белия дом и Конгреса миналата седмица, когато редица главни изпълнителни директори на групата посетиха Вашингтон.

И все пак, много анализатори продължават да вярват, че тарифните заплахи на администрацията на Тръмп са по-скоро тактика за договаряне, отколкото знак за срив.

Facebook logo
Бъдете с нас и във