Банкеръ Daily

Пари и пазари

Нови търговци на петрол заемат местата на едрите играчи, напуснали Русия

След като най-големите търговци на черно злато се отказаха от сделки с руската суровина, пазарът се опитва да разбере кой ще попълни освободените места.

Сред мераклийте е средна по размер компания от Женева с тесни връзки с Москва, няколко по-малки фирми и някои напълно непознати имена, сред които и "Белатрикс", както се казва третата най-ярка звезда от съзвездието "Орион", както и лошата магьосница от света на Хари Потър. 

Способността на Русия да намери посредници, кораби и купувачи за суровия си петрол е жизнено важна както за глобалния петролен пазар, така и за Кремъл. Защото колкото по-малко барели изнася страната, толкова по-силен ще е натискът върху предлагането, както и върху приходите на руската хазна. 

Широкият кръг от желаещи показва как, засега, Москва преодолява оттеглянето на двама от най-едрите посредници на борсите за суровини в света - "Трафигура груп" и "Гленкор". Най-големият глобален търговец на черно злато "Витол груп" също обяви, че няма да подхваща нов бизнес с Русия и че дейността му ще намалее от второто тримесечие. 

Поделението на руския петролен производител "Лукойл" - "Литаско" - вече е най-сериозният доставчик на базовия руски сорт "Уралс", по данни на пристанищните агенти, събрани от агенция "Блумбърг".

Той е наел танкери за превоз на най-малко 14 млн. барела гориво през април и 8.6 млн. барела от началото до средата на май, надхвърляйки дела на всеки от конкурентите си. Все още няма правни пречки за транспортирането на руски петрол, въпреки че САЩ и Великобритания обявиха затягане на санкциите, а Европейският съюз се очаква да ги последва. 

Регистрираният в Женева "Литаско" отказва да коментира търговската си дейност, но посочва, че и централата и всичките й поделения и офиси се съобразяват със законите и регулациите. Търговецът уверява, че взема "всички необходими мерки за отслабване на натиска на международните санкции върху текущите си операции, клиенти и потребители".

По-голяма част от товарите на компанията вероятно идват от "Лукойл". В миналото някои европейски рафинерии наемаха танкери, за да превозват суровината. След войната обаче много от тях се отказаха от бизнес с Русия, което означава, че "Литаско" трябва не само да продава барелите, но и да ги транспортира.

В Азия също има важни промени.

Оттам Русия изнася над 350 млн. барела суров петрол годишно, по-голяма част от които отиват при купувачи от региона. Това е почти една четвърт от руския износ на суровината.  

Компанията "Шандун порт груп", която поддържа тесни връзки с петролните рафинерии в едноименната китайска провинция, е наела танкера "Крити фючър" за 1500-километрово плаване за превоз на руския източносибирски сорт ESPO от пристанище Козмино до Китай през май, по информация на корабни брокери и на данни, до които е получила достъп агенция "Блумбърг".

"Шадун порт груп", която се ползва с подкрепата на регионалната управа, има няколко пристанища, складове и собствена флота от кораби. Нейни представители са споделили, че към средата на май очакват танкер със 100 хил. тона суров петрол. Участието на групата и връзките й с регионалните фирми подсказва, че някои получатели на горивото сорт ESPO започват да се включват по-директно в пазарлъците за повече руски барели, най-вероятно заради оттеглянето на ключовите играчи. 

Поне две големи китайски петролни компании и международна търговска къща са спрели да превозват товари от Козмино за Китай в началото на май, твърдят запознати с въпроса търговци. Те смятат, че със затягането на санкциите сделките ще преминат в частния сектор и евтините барели ще продължат да влизат на ограничени места в Азия.

"Белатрикс" и "Ливна"

Най-нестандартното име, което превозва базовия руски сорт "Уралс", е фирмата "Белатрикс". През този месец нейни кораби са транспортирали почти 3 млн. барела черно злато, по информация на пристанищни агенти. Майските товари на "Белатрикс" са една четвърт от общото количество петрол "Уралс", заявен от балтийското пристанище Приморск.

В Азия фирма, наречена "Ливна шипинг", участва все по-активно в ключови търговски сделки. Регистрираната в Хонконг корабна компания е обявила осем плавателни съда за транспортиране на петрол сорт ESPO до Китай през май, сочат данни на фирмата за анализи "Вортекса". През април участието на "Ливна" е била далеч по-скромно - само с два чартъра, а през март не е имало нито един. Корабите се товарят в Козмино и плаването до Китай обикновено трае по-малко от седмица.  

Появяват се и новаци като "Корал енърджи", посочила адрес в Дубай и телефонен номер на уебсайта си, който дава отправки към руски операции.  

Отсъстващите големи

Онези, които не транспортират руско черно злато, са световните лидери в бранша. Името на "Гленкор" не се появява като корабна компания за превоз на "Уралс" от април. През март тя обяви, че ще обслужва сключените преди войната контракти, но няма да прави нови сделки с Русия.

Доставките на "Трафигура" също са изтънели значително. От началото на май компанията е подготвила танкери за превоз на 200 хил. тона "Уралс" - под една пета от транспортираните през март и през април доста над 1 млн. тона месечно. 

Засега от големите единствено "Витол" е сравнително едър доставчик на "Уралс" през май, но той също редуцира ангажиментите. Компанията е превозила над 14 млн. барела черно злато през април и май, показват пристанищни данни, което е второ по големина количество след "Литаско". Тези обеми ще намалеят значително през второто тримесечие с изтичане на контрактите, като всичките договорни задължения приключват до края на 2022-а. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във