Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Намаляват продажбите на бира

Пивоварите в България са направили инвестиции на обща стойност 56.70 млн. лв. през 2013 г., чрез които е постигнато разширяване на мощностите и технологиите за производството на пиво и малц. С тях са извършени реконструкция, модернизация и автоматизация на цехове, изградени са нови производствени корпуси, монтирани са още бутилиращи и пакетиращи линии и т. н.


Шестте пивоварни произвеждат над 80 асортимента светло и тъмно пиво и седем вида бирени миксове. През миналата година те са добавили към портфолиото си над 11 нови разфасовки и три нови асортимента на традиционни марки бира. Дружествата са инвестирали и в обновяване на опаковките, на пазара бяха позиционирани 16 опаковки пиво в нов дизайн.


Въпреки тези добри тенденции пивоварите отчитат, че през 2013-а не са се сбъднали очакванията им за устойчив ръст на бирения пазар у нас. Започналият от началото на кризата спад в приходите от продажби на пиво се запазва.


Общо 95% от консумираната в страната бира е българско производство, за което се грижат членуващите в съюза пивоварни - "Болярка ВТ", "Бритос" ЕООД, "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво". През 2013 г. тези фирми са продали 5 116 000 хектолитра пиво, което е с 1% по-малко от продажбите им през 2012-а. Отново най-голяма е консумацията на бира в РЕТ бутилки (60.5%). Делът на стъклените бутилки в покупките е 25.5%, на кенове - 8.5%, а на кегове - 5.5 на сто. Отчитаният за поредна година спад на консумацията на бира в стъклени опаковки и на наливното пиво потвърждава тенденцията за продължаващо намаление на продажбите на т.нар. студен пазар (през търговските обекти на ХоРеКа) за сметка на покупките през магазинната мрежа и консумацията вкъщи (т.нар. топъл пазар). Тя може да бъде определена като трайна за българския пазар, казват от съюза, и е отражение на намаляващите покупателни възможности и нагласи на потребителите у нас. Нещо повече - ежегодната стагнация в продажбите на бира на студения пазар има индиректен ефект и върху добавената стойност, генерирана от производството и търговията с пиво. Това пък се отразява върху приходите от нея в държавния бюджет и в свързаните сектори. През последните години е налице и още една тенденция - ръст на дела на продажбите през каналите за т.нар. модерна търговия (големи супермаркети и търговски вериги).

Facebook logo
Бъдете с нас и във