Банкеръ Daily

Пари и пазари

Нажежиха се и цените на диамантите

На последния аукцион на диаманти на De Beers през тази седмица купувачите на камъни, използвани за изработване на среден по качество годежен пръстен, изпаднали буквално в шок когато видели, че някои цени са скочили с 10% от последната продажба. Новината за необичайно рязкото поскъпване бързо се разпространила в средите на общността от осемдесетината специално подбрани клиенти на международната диамантена група, твърдят лица, запознати с дискусиите. А онова, което последвало, било още по-забележително. В рамките на часове някои от същите камъни вече се търгували с нови 10% отгоре, защото купувачите, които имали достъп до De Beers, ги прехвърляли на търговци и производители, лишени от подобна привилегия.

Препускащите цени и охотата за плащане са последният признак за разрастващото се търсене в тайнствения свят на търговията с диаманати. Само преди девет месеца секторът бе поставен на колене от пандемията. Днес експертите по нарязване и полиране на камъните, които са гръбнакът на глобалния диамантен пазар, се конкурират настървено за скъпоценната суровина.

Има няколко причини за ценовия скок: едри търговци на дребно в САЩ и Китай купуват агресивно, за да задоволят огромното търсене във време на изтъняло предлагане, дължащо се на ограничените наличности, които лидерите в бранша "Де Беерс" и "Алроса" пускат на пазара. И, което е още по-важно: цените на полираните диаманти, които отдавна са проблем за сектора, най-накрая започват да се повишават.

Диамантите са големият печеливш от карантините срещу COVID-19 в глобален план, защото достъпът до конкурентни предложения на луксозната стока са ограничени. Това пролича за първи път при по-силните от очакваните продажби за Деня на благодарността в САЩ и след това за китайската Нова година - тенденция, която продължава и до днес. 

По оценка на експерти от бранша, пазарът е "сгорещен" от ентусиазирано търсене на всички категории необработени камъни и недостатъчно предлагане, което създава усещане за недостиг във всяко звено от веригата.

Много анализатори се тревожат, че пазарът ще прегрее. Необходими са около три месеца за нарязване, полиране и продажба на диамант, така че камъните, които са купени по-евтино в началото на годината, сега се продават с голяма печалба. Това означава, че онези, които "пазаруват" на днешните цени, залагат на по-нататъшното им повишение. От друга страна, съществува риск, че подновеният потребителски интерес към диамантите, подгряван от липсата на конкуренция от други луксозни ниши като пътуванията, може да се охлади в хода на отмяната на ограниченията срещу пандемията. 

Засега търсенето не показва признаци за успокояване. На вторичния пазар, където акредитираните купувачи на "Де Беерс" и "Алроса" продават на други производители на камъни, кутии с диаманти се търгуват с надценки между 5% и 10%, като за някои селектирани пакети те са още по-високи, твърдят добре информирани източници. Ожесточената конкуренция принуждава някои играчи да купуват дори полирани диаманти, за да задоволяват търсенето на дребните търговци, вместо да се състезават за необработени камъни, които впоследствие да полират.

Русия също има намерение да се възползва от силното търсене и ограниченото предлагане и обмисля да продаде по-големи количества от скъпоценната суровина от държавния резерв. Правителството подготвя декрет за увеличаване на планираните продажби на сурови диаманти от държавното хранилище, твърдят лица, запознати със ситуацията. "Алроса" вероятно също ще наддава на тези продажби, за да попълни собствените си изчерпани запаси, които са рекордно ниски.

Цените вървят нагоре вече цяла година, а "Де Беерс" е повишавал своите на почти всяка продажба от началото на 2021-а и е качил котировките на повечето си по-големи камъни с 5-10 процента през тази седмица. Някои двукаратови необработени диаманти - размерът, от който обикновено се получава полиран камък от един карат за годежен пръстен, са поскъпнали с 10 процента. 

И "Де Беерс" и "Алроса" са успели да реализират запаси за милиарди долари, натрупани през миналата година, като пиковото постижение на "Де Беерс" са продажби за 663 млн. долара през януари. Приходите от майските сделки обаче са били едва 380 млн. долара и играчи от сектора очакват подобни обеми и през тази седмица. Което обещава предлагането да остане слабо на фона на големите заявки за полирани камъни от едри търговци на дребно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във