Банкеръ Daily

Пари и пазари

Москва има пръст в скока на газовите котировки

Русия е в дъното на задълбочаващия се недостиг на доставки на природен газ за Европа, качил цените на синьото гориво до най-високите им равнища за последните 13 години. Това става тихомълком чрез ограничаване на продажбите на допълнителни количества газ на потребителите, коментират за "Файненшъл таймс" корпоративни мениджъри и анализатори от бранша.

Износът на суровината по газопроводите от руския държавен монополист "Газпром" до континентална Европа е паднал през 2021-а с грубо една пета в сравнение с предпандемичните количества, въпреки резкия подем на търсенето и ниските газови резерви. Дисбалансът "съдейства" за скока на цените на горивото до най-високите стойности от 2008-а и повишава енергийните разходи на домакинствата и бизнеса.

Този ценови подем се случва в период на задълбочаваща се криза в отношенията между Русия и Запада. Последният инцидент е от 23 юни когато Москва съобщи, че пограничните й военни части са стреляли предупредително срещу британски разрушител, навлязъл в руски води в крайбрежието на Крим. Лондон отрича обвиненията.  

Енергийни експерти посочват, че "Газпром" обслужва дългосрочните си договори, но не иска да увеличи предлагането на синьо гориво за Европа чрез по-преки мерки, каквито са продажбите с незабавна доставка, като по този начин оказва натиск върху пазара.  

Мениджър на германска енергийна компания е коментирал за "Файненшъл таймс", че "Газпром" се опитва да увеличи до максимум печалбите си при съществуващите в момента "солени" цени, изпразнени газови хранилища и силно търсене на втечнен газ в Азия. Което корпоративният лидер определя като "опортюнизъм". 

В официално изявление "Газпром" уверява, че газовите доставки отговарят абсолютно точно на заявките на потребителите. И че доставените количества "се основават именно на тези поръчки, както и на възможностите за оптимизация на портфейлния капацитет, предоставен от преносните мрежи на компанията в отделните направления".

Според анализатори на световния инфорамционен лидер в областта на химическата и петролна индустрия ICIS, поведението на "Газпром" по-скоро е насочено към подкрепа на цените и вероятно цели да окаже натиск върху правителствата от Европейския съюз да одобрят спорния газопровод "Северен поток 2". С други думи, руският газов монополист на практика казва на Брюксел: "дайте ни зелена светлина за "Северен поток 2" и ние ще ви дадем всичкия газ, който ви е нужен". И в никакъв случай няма да изпращаме допълнителни количества гориво през Украйна, за да разберете какво означава това за цените на едро в условията на недостиг на предлагане.    

Газопроводът "Северен поток 2" е подложен на непрекъснати икономически и правни санкции от САЩ и среща недоволство от източноевропейските страни, които твърдят, че той ще увеличи руското влияние върху енергийните доставки на Стария континент. Освен това той преминава директно до Германия през Балтийско море, заобикаляйки Украйна, а нейната икономика е изключително зависима от таксите за транзит на горивото през територията й. 

Въпреки присъединяването на Крим към Русия и подкрепата на Москва за украинските сепаратисти в Донбас, Берлин подкрепя проекта "Северен поток 2" и трябва да благослови влизането му в експлоатация по-късно през тази година. Американският президент Джо Байдън се отказа от допълнителни санкции срещу оператора на тръбата. Съдбата й обаче далеч не е ясна преди изборите в Германия през септември, които могат да увеличат парламентарното присъствие на Зелената партия - твърд противник на проекта. Германия и Франция пък настояват за нова стратегия на ЕС за по-тесни връзки с Русия.

С други думи, "Газпром" изобщо няма защо да бърза да предлага доброволно допълнителни количества незаявен в дългосрочните договори газ през Украйна. 

Естествено, позицията на руския газов гигант не е единствената причина за растящите цени на синьото гориво, посочват анализатори.

Студената зима източи съществена част от складираната в европейските хранилища суровина и ги свали до най-ниското им равнище за последните девет години. Препускащите цени на разрешителните за въглеродни емисии, които надхвърлиха 50 щ. долара за тон, пък подхранват растящото търсене на газ вместо на  въглища. В глобален аспект газовите доставки също са силно редуцирани заради по-големите количества втечнен газ за Азия. 

Русия обаче е смятана за единствената държава с достатъчно свободен производствен капацитет да забави ценовия подем на синьото гориво. Експерти от сектора посочват, че ограничените продажби на спот-пазара представляват отклонение от миналата практика на "Газпром" да доставя толкова газ колкото поискат потребителите. Те подозират, че руската стратегия еволюира по-скоро по посока на поведението на ОПЕК, с която Москва си сътрудничи от 2016-а за управление на петролните доставки и подкрепа на цените. 

Елена Бурмистрова - генерален директор по износа в "Газпром", отрича да има промяна в корпоративната политика, но признава, че е имало искания за допълнителни количества газ. Тя обяви още през май, че компанията ще "е в състояние да задоволи допълнителното търсене" след като газопроводът "Северен поток 2" бъде пуснат в експлоатация. Което потвърждава подозренията на ICIS, че "Газпром" иска да се възползва от ситуацията, за да постигне целта си. И като резултат е предпочел да не решава проблема като пусне допълнителни количества синьо гориво през Украйна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във