Банкеръ Daily

Пари и пазари

Мистериозната флота от танкери на Иран

Един единствен ирански танкер досега привлече световното внимание и предизвика буря в чаша вода с ареста и освобождаването му. Сериозните петролни анализатори обаче са се съсредоточили върху една по-голяма мистерия - "ловът" на останалата флота от танкери на Иран. Пъзелът наложи употребата на още по-изобретателни методи за проследяване на корабите и различни мнения за количествата черно злато, които тайничко се вливат в световните пазари. Причината е, че въпросните плавателни съдове като цяло са "минали на тъмно" след затягането на американските санкции през тази година, демонтирайки предавателите, разкриващи местоположението им. 

Девин Джогъган - директор на звеното за проследяване на движението на петролните доставки във фирмата Genscape, твърди, че има начини за разкриване на секретна активност. И че "Иран просто е постъпил по-ловко от очакванията  като е оставил петрола си в ръцете на други хора или в собствените си хранилища". 

След като "скъса" предишното споразумение за иранската ядрена програма, американският президент Доналд Тръмп блокира търговията с Ислямската република, за да принуди лидерите й да приемат друга сделка. Сблъсъкът доведе до цяла поредица враждебни действия - от атаките срещу саудитски танкери до свалянето на американски шпионски дрон. Търговците на суровината пък "се настървиха" за информация от първа ръка, която би могла да повлияе на световните котировки.

Макар че щатската администрация иска да сведе иранския износ до "нула", иранският министър на петрола Биджан Занганех твърди, че страната му работи "денонощно", за да поддържа потока от продажби и разполага с множество тайни опции да осъществи целта си. Единствената точка пък, по която компаниите, следящи Иран, са съгласни, е, че Вашингтон все още не е постигнал успех: горивото продължава да тече. Само че заради различните методологии анализаторите се разминават в оценките си какви точно количества черно злато реализира Техеран. Дневният износ, според изчисленията им, варира от неколкостотин хиляди до над 1 млн. барела - колкото и по време на санкциите на предшественика на Тръмп - Барак Обама.

"Иран е точно толкова потаен днес колкото и по всяко време през последните 40 години", коментира Даниел Гербер- главен изпълнителен директор на регистрираната в Женева фирма за следене на танкери Petro-Logistics. Гербер смята, че Ислямската република сега изнася не повече от една трета от количествата, които е продавала по време на предишния кръг от санкции. А част от останалите оценки са завишени, защото включват цялото количество гориво, натоварено на плавателните съдове или насочено към складовите бази, а не само превозеното до купувачите. Гербер допълва, че "администрацията на Тръмп е постигнала успех в орязването на иранския износ до безпрецедентни равнища".

За някои наблюдатели на Иран ключът към истината са изображенията от търговските сателити. Основаната в Париж компания за анализи Kpler сравнява тези снимки с друга информация като митнически данни и отчети от пристанищните агенции. Експертите са убедени, че Техеран успява да поддържа ограничени потоци към най-големия си клиент - Китай, и известни количества - към Турция и Сирия. Танкерът "Адриан Даря 1", попаднал в центъра на световното внимание при задържането му близо до Гибралтар от английски военни в началото на юли, е бил засечен именно чрез такива сателитни изображения близо до сирийското пристанище Тартус, информира "Асошиейтид прес". 

Анализаторът на Kpler - Самах Ахмед, посочва, че Иран прилага цял набор от техники в опит да избегне проследяване, включително "няколко трансфера кораб-кораб извън радарите". Въпреки това, по оценка на компанията, износът от страната е паднал с 90% откакто през май 2018-а Тръмп се изтегли от подписания ядрен пакт - до едва 400 хил. барела дневно. Но независимо от постигнатия максимален натиск, целта на Белия дом за зануляване на иранския износ никога не е била постигана.

Шефът на консултантския екип на SVB Energy International във Вашингтон - Сара Вахшури - опонира, че действителните количества гориво, които Иран продава срещу пари в брой, са още по-малки. Някои товари отиват за погасяване на задълженията към Китай, а други се насочват към складове, които все още са собственост на Техеран и не са под контрола на митници. В резултат, общите продажби през юли едва ли са надхвърляли 100 хил. барела на ден.

Джогъган от Genscape е на друго мнение, защото е засякъл "значителни количества произведено гориво над и отвъд" другите оценки. Експертът не използва сателитни изображения на трафика на плавателните съдове, а се доверява на сателитни снимки на пламъци на газ в петролните находища, за да оцени активността и да изчисли продукцията. Заключението му е, че Иран продължава да сондира "с пълна скорост" в новите полета в района на Западен Карун.  Genscape пресмята, че комбинираният добив на суров петрол и на кондензиран продукт е намалял с едва 15% от първото тримесечие на 1918-а досега и вероятно в момента е 3.9 млн. барела на ден, от които се изнасят от 500 хил. до 1 милион. Тази допълнителна продукция вероятно се прехвърля за съхранение или на сушата или в морето. А това означава, че учудващата издържливост на иранския петролен сектор може и да не устои още дълго. И когато хранилищата се напълнят, добивът логично ще се свие. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във