Банкеръ Weekly

Пари и пазари

МЕГАКОРПОРАЦИИТЕ ОТ НОВОВЪЗНИКВАЩИТЕ ПАЗАРИ

Газпром задмина през април Майкрософт (Microsoft) в надпреварата за третата най-скъпа компания в света. Няколко месеца по-късно - през август, Чайна мобайл (China Mobile) изпревари по пазарна капитализация Водафон (Vodafone), а бразилската CVRD отправи оферта в брой на стойност 18 млрд. щ. долара за канадското минно дружество Инко (Inco). Възможно ли е след възхода на т. нар. група BRIC - Бразилия, Русия, Индия и Китай, новият икономически феномен, който ще стряска Запада, да се окажат мегакорпорациите от нововъзникващите пазари, пита се авторитетният британски вестник Файненшъл таймс.
Досега този въпрос можеше да се възприеме като израз на параноя, а не като отражение на действителността. Едва шестнайсет от първите двеста компании в света, подредени по стойност, произхождат от възникващи пазари. Техният дял от общата пазарна капитализация е 9 процента. Той обаче е по-голям, отколкото през 1996-а, когато беше само 3% и включваше шепа фирми за недвижими имоти от Хонконг и няколко телефонни оператора, които днес нямат голяма роля. И все пак тежестта на развиващия се свят в Топ 200 още е сравнима само с тази на Франция. В същото време Съединените щати, представени от 83 компании, осигуряват 46% от пазарната капитализация - горе-долу колкото през 1996 година. Що се отнася до Япония, нейната тежест е отслабнала наполовина.
При цялата шумна реклама Бразилия, Русия, Индия и Китай пък осигуряват едва една десета от глобалното икономическо производство по пазарни цени. Техните мегакорпорации са предимно подкрепени от държавата енергийни концерни като Петрочайна (Petrochina), Роснефт и Петробрас (Petrobras). Китай има и две банки, застрахователна компания и мобилен оператор - всички контролирани от държавата. Единствено мексиканската Америка мобил (America Movil) е предприятие, създадено от независим магнат.
Тези фирми искат да се разширяват зад граница чрез нови придобивки. С нетни задължения от едва 9% от пазарната капитализация тяхната мощ се оценява на около 200-300 млрд. долара. И все пак държавният контрол не позволява сделки, които водят до цялостно преобразуване. Той ограничава емисиите на нови акции и отблъсква повечето продавачи - ярък пример за това е неуспешната оферта на китайския концерн CNOOC за придобиването на американската енергийна компания Юнокол (Unocal).
Гигантите от нововъзникващите икономики все по-често ще демонстрират хищническо поведение, но растящата корпоративна мощ вероятно ще е продукт и на вътрешна консолидация, и на по-нататъшна приватизация. Може би един ден индийските държавни железници, с 1.5 млн. служители ще се окажат компанията, преживяла най-голямото преструктуриране за всички времена.

Таблица
Най-големите компании от нововъзникващите пазари

Компания Държава Пазарна капитализация (млрд. щ. долара) Глобална позиция
Газпром Русия 269 3
Петрочайна Китай 206 10
Чайна мобайл Китай 132 27
Бенк ъф Чайна Китай 107 41
Чайна Ком Банк Китай 100 47
Петробрас Бразилия 97 54
Лукойл Русия 72 76
Роснефт Русия 68 86
Синопек Китай 64 95
CVRD Бразилия 53 124
Америка мобил Мексико 48 138
Чайна лайф Китай 47 142

Източник: Файненшъл таймс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във