Банкеръ Daily

Пари и пазари

Лондон стартира нова система за търговия на въглеродни емисии

Великобритания ще започне да продава разрешителни за отделяне на въглеродни емисии на националната си емисионна търговска система (ЕТС), която е част от усилията на Острова да постигне целевите нулеви емисии от изкопаеми горива до 2050-а в хода на борбата с климатичните промени. 

ЕТС определя постепенно намаляващ таван на обема от вредни газове, произвеждани от даден сектор или група от сектори. Платформата създава "въглеродни разрешителни" за тези емисии, които компаниите трябва да купуват за всеки тон въглероден двуокис, отделен от тях в производствения процес.

Британската ЕТС ще включва фирми от Острова, които преди това са били обхванати от емисионната система на Европейския съюз, която Лондон напусна в края на 2020-а като част от отделянето си от общността. Схемата покрива близо 1000 електроцентрали, фабрики и авиопревозвачи, отделящи около една трета от британските емисии. Централите на Северна Ирландия остават част от системата на ЕС. 

Търговската схема на Великобритания беше обявена официално в началото на годината, но първият аукцион на разрешителни (когато те ще бъдат достъпни за първи път на пазара) е насрочен за 19 май на лондонската борса ICE. За цялата 2021-а ще бъдат изтъргувани 83 млн. разрешителни. По време на дебюта на 19 май ICE ще пусне и фючърсни контракти за декември 2021-а, март 2022-а, декември 2022-а и декември 2023-а. Дневната търговия на  фючърсни продукти ще започне на 21 май.

Засега цената на контрактите не е ясна, защото досега не е имало сделки. Някои анализатори очакват котировките да следят цените на разрешителните на ЕС, които неотдавна достигнаха рекордните 56 евро на тон. Техни колеги обаче смятат, че ограниченото предлагане на контракти на британската ЕТС може да тласне котировките над европейските нива.

Емисионните схеми на Острова и на ЕС имат сходни черти, но, британската, за разлика от европейската, е определила минимална цена от 22 брит. паунда за тон за предложените на аукциона разрешителни. Британската ЕТС има и "механизъм за контрол на разходите", който може да наложи да се пуснат повече емисии в оперативен порядък като защита срещу остри ценови скокове. Лондон обяви също, че може да ограничава обема на подадените заявки за аукциона или на броя на разрешителните на участник, за да ограничи повишения на котировките. 

Като част от търговското им споразумение след BREXIT, Великобритания и Брюксел се съгласиха да предвидят свързване на двете търговски системи за въглеродни емисии. Преговори по тази опция обаче все още не са започнали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във