Банкеръ Daily

Пари и пазари

Лишаването ни от морски флаг е удар срещу България

Изключването на България като собственик на морски флаг от Парижкия меморандум, на практика означава, че вече не сме морска държава. Това заяви пред БНР собственикът на шипинг-компания Тодор Георгиев. Официaлнaтa пoзиция нa транспортното министерство по този казус e, че Бългaрия имa мoрcки флaг и интeрecът нa бългaрcкитe кoрaбocoбcтвeници e нaпълнo зaщитeн.

"След като не сме част от Парижкия меморандум, не сме част в нито един меморандум. И това е, защото българският флаг в корабоплаването на практика е занулен - няма го. Изчезна. Тоест – няма такава морска държава, наречена България. А няма такава държава, защото няма кораби под български флаг. Престижът е много важен в корабоплаването. Корабоплаването е занаят, който от 3000 години се извършва на базата на престижа. Ние сме единствената държава с излаз на море в света, която не е морска държава. Швейцария, например, е морска държава, нищо че се намира в Алпите, защото тя има национален флаг по корабите си", поясни Георгиев.

Парижкият меморандум регламентира правилата за корабоплаване в европейски води, а информацията за това, че страната ни е извадена от него бе разпространена през миналата седмица от специализирания сайт "Tранспортал". Загубите то това ще бъдат и икономически, защото, ако корабът е под наш флаг, това носи пари от такси на държавата, подчерта още Тодор Георгиев. По думите му основната причина за липсата на интерес от страна на бизнесмените е, че нашият флаг не защитава собственика на плавателния съд. "Самият флаг носи приходи – тъй като флагът е национална собственост, всеки кораб регистриран под даден флаг, плаща годишни такси", заяви Георгиев и посочи като пример, че държава с население от 30000 души формира приходи от флага колкото са годишните приходи от българския морски туризъм.

Facebook logo
Бъдете с нас и във