Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Куриерът "Спиди" купува конкурента "Рапидо"

Валери Мектупчиян (вляво) е основен акционер и изпълнителен директор на "Спиди" АД.

Публичната компания "Спиди" АД (Speedy) е уведомила Комисията за защита на конкуренцията  (КЗК), че желае да осъществи концентрация посредством придобиване на контрол върху конкурента  си "Рапидо Експрес енд Лоджистикс" ООД (Rapido Express and Logistics). Новината вече е в регистъра на регулатора.

В средата на месец май мениджърите на куриерската компания "Спиди" съобщиха, че са започнали преговори за закупуване на 100% от дяловете на "Рапидо Експрес енд Лоджистикс". Цената на  сделката ще бъде в диапазона между 6 млн. и 12 млн. евро и ще бъде изплащана в продължение на тридесет месеца. Крайната сума обаче ще зависи от конкретните финансови резултати на "Рапидо". Преговорите вече са приключили и сделката е в ръцете на Комисията за защита на конкуренцията.

Придобиването ще увеличи пазарния дял на "Спиди" и ще даде възможност на компанията да засили позициите си по предостяване на услуги на онлайн търговци. Очаква се операцията да окаже въздействие върху няколко продуктово-географски пазари в страната: на неуниверсални пощенски услуги, в това число и на куриерски услуги в страната и на международните куриерски услуги, според съобщението на КЗК, публикувано на интернет страницата й. "Спиди" е специализирано и в извършване на услуги, включени в обхвата на универсалната пощенска услуга на територията на страната: приемане, пренасяне и доставяне на вътрешни пощенски и колетни пратки.

Искането е КЗК да извърши оценка на концентрацията и да се произнесе с окончателно решение, което тя ще направи след извършването на цялостна оценка на нотифицираната сделка, уточняват от регулатора. Всяко трето заинтересовано лице може да представи информация или да изрази своето писмено становище относно сделката и въздействието, което тя може да окаже върху ефективната конкуренция на съответния пазар в страната.

"Спиди" АД отчита ръст на приходите си през първото тримесечие на тази година до 27.4 млн. лева. Чистата печалба на куриерската компания е 2.4 млн. лева. Тя  се повишава със 110.4% спрямо същия период на миналата година. През последните години дружеството инвестира, за да увеличи обема на дейността си чрез разширяване на логистичната база и въвеждане на нови услуги. В дългосрочната програма за развитие фокусът е върху утвърждаване и разширяване на регионалното й присъствие  основно в Румъния и в Гърция, както и доставките за Европа. "Спиди" е най-голямата българска компания на пазара на куриерски услуги с пазарен дял от 32 процента. Към края на март "Спиди груп" АД притежава 65.09% от капитала на дружеството. Валери Мектупчиян чрез притежаваните в дружеството акции контролира и "Спиди" АД. Френската "Геопост" СА (Geopost S.A.), част от LaPost S.A., бе привлечена като стратегически партньор и вече държи 24.81% от книжата с право на глас. Останалите са притежание на дребни инвеститори.

"Paпидo Eĸcпpec eнд Лoджиcтиĸc" ООД е основана през 2001 г., когато  развива дейност само в София. Постепенно фирмата разшири мрежата си в цялата страна, а чрез свои контрагенти предлага и международни куриерски услуги. Тя обслужва фирми от ИТ сектора, рекламата, големи търговски и консултантски компании. През изминалата година приходите й са 18.2 млн. лева. "Рапидо" е и българският представител на европейската мрежа на германската DHL Parcel, част от групата на Deutsche Post. Това пък осигури на клиентите на българската компания достъп до 26 европейски страни, с които DHL работи, и мрежа от над 50 хил. офиса. 

През февруари тази година "Paпидo Eĸcпpec eнд Лoджиcтиĸc" ООД се обедини с "Д и Д Експрес" ЕООД. Двете фирми обясниха това с "динамичното развитие в сектора на куриерските услуги",  но така се надяват да си извоюват по-добри позиции на пазара, както и по-високо качество на предлаганите услуги, а и нови такива. Очаква се обединението да отнеме около половин година.

След сделка със "Спиди" се предвижда мениджърите на "Рапидо" да продължат да управляват компанията си в следващите най-малко три години. Също така ще работи като дъщерно дружество на "Спиди". То ще се фокусира върху обслужване на електронната търговия. "Рапидо" ще запази името и марката си и за клиентите няма да има промени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във