Банкеръ Daily

Пари и пазари

Коронавирусът сви и потреблението на бира

Тази година коронавирусът оказа негативно влияние върху потреблението на бира. Ограничителните мерки и затварянето на заведенията си казаха своята дума. Това е и причината студеният пазар или продажбите в заведенията да са със спад от около 20% в продажбите. Времето беше променливо и прохладно, а и закъснението на туристическия сезон също повлияха върху сектора. Основният поток на продажбите остана топлия пазар или покупките за вкъщи. А тук и цените са по-ниски.

Но вече е лято и топлото време предразполага да търсим сянка и студено питие. Бирата по това време винаги е на една ръка разстояние. Тя е в хладилника у дома, в бирарията  си я поръчваме с приятели. А кеновете и РЕТ бутилките са подходящи и за разходка в парка.

Българинът обича да пие бира, а в последните години има на разположение голям брой марки - и български, и вносни. Конкуренцията изключително голяма. Да не пропускаме и факта, че производство у нас имат и "Карлсберг", и "Хайнекен". Консумацията е достигнала до 74-75 литра годишно, което поставя страната ни на 12-13 място в Европа.

Може да се каже, че потреблението на кехлибарената течност у нас е достигнало една стабилност - около 5.2 млн. хектолитра на година при общо производство от 5.3-5.4 млн. хектолитра. Лек спад има в производството от 3% през миналата година.

Лятото е активният сезон, а и туристите помагат за увеличаване консумацията и тогава се реализират 60% от приходите. Но върху обема на изпитото пиво влияние оказват и климатичните условия - студеното време не е добро за продажба и пиене на бира.

Българинът консумира при среща с приятели или близки, за да поговори, да хапне и да се повесели. Основно у нас се пие бира лагер. Все още бирата е сезонно питие у нас. Около 60% от изпитото количество е през лятото, макар че се правят опити за разширяване на времевия хоризонт за потребление. Тъмното пиво не успя да намери своята широка аудитория и все още заема малък дял в потребителската листа и то основно в зимните месеци.

Развитието и на нишови категории показва настройката на българите, и по-скоро на младите потребители, да експериментират с нови вкусове. Пътуванията или ученето в чужбина разширява погледа им и те искат и тук да опитват напитки, които са вкусили по света. Става въпрос за радлери и сайдери (те са част от една световна тенденция за пиене на по-сладки напитки). Според някои пивовари един модерен консуматор няма да хареса бирите отпреди 50 г., например, защото те са с по-горчив вкус. Сред предпочитаните вече са и ниско- и безалкохолната бири, с които се търсят и нови клиенти. Влияние върху тази консумация оказва и желанието за по-здравословен начин на живот. А напоследък и крафт бирите търсят своето място в чашите на българите. Тази бира е с по-висока цена и затова младежите с добри доходи са по-активни на този пазар. Те посещават и по-често заведения, където консумират.

Износът не е голям - 450-500 000 хектолитра. Основно отива за страни, в които има българска общност - Италия, Испания, но бирата ни достига и до САЩ. В съседните страни  - Румъния, Сърбия Македония, също се изнася. Пивоварните съобщават и за интерес и от страни с бирени традиции, като Белгия и Германия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във