Банкеръ Daily

Пари и пазари

Китайската валута набира популярност

Китайският юан задълбочава присъствието си на световната сцена като предпочитана валута за международни разплащания. Интернационалните транзакции в юани са скочили до рекордния пазарен дял от 3.2% през януари, показват данни на Общността на междубанковите финансови телекомуникации, позната с абревиатурата SWIFT. Предишният пазарен рекорд на китайските пари от 2.06% е отчетен през януари 2015-а и е резултат от девалвацията на валутата с цел да се стимулира китайския износ. 

Използването на юана е скочило през последните три месеца защото интернационалните фондове са увеличили вложенията си в китайски правителствени облигации до нови рекордни обеми и в резултат на решението на третия по големина руски петролен производител "Газпром нефт" (бившият "Сибнефт") да приема юани вместо щатски долари за зареждането на руските самолети на китайските летища.  

Председателят на Народната банка на Китай посъветва развиващите се икономики да популяризират употребата на локалните парични единици на събирането на банкерите на Г-20 на 16 февруари. Подобен призив за намаляване на зависимостта от зелените пари отправи и Индонезия, за да се намалят пораженията и риска от предстоящото затягане на паричната политика на Федералния резерв.

По оценка на валутни анализатори, китайската парична единица ще спечели най-много от ръста на търговския обмен между азиатските държави и Китай, ако по-голяма част от сделките се осъществяват в юани. Растящата популярност на юана ще осигури и допълнителна подкрепа на деноминираните в него активи, въпреки стесняващата се премия на доходността между китайските и американските дългови книжа.

Според макростратези на "Стандард чартърд", в китайския пазар на облигации ще се влеят между 700 и 800 млрд. юана през тази година срещу 755 млрд. юана през миналата. Банкерите очакват също китайската парична единица да получи по-голям дял при преразглеждането на валутната кошница на Специалните права на тираж на МВФ през юли. 

Китайската парична единица е запазила четвъртото си място като средство за разплащания през последните два месеца след като стартира от 35-а позиция през октомври 2010-а когато информационната система за международни транзакции SWIFT на над 11 хил. финансови институции в 200 държави започна да води статистически данни. 

Въпреки впечатляващия си напредък през последните 12 години обаче, популярността на юана продължава да е далеч по-ниска от утвърдените му конкуренти, най-вече от американския долар и еврото. Доларът е запазил лидерската си позиция през януари, въпреки че пазарният му дял е паднал до 39.92% от 40.51% през декември 2021-а. Еврото е на второ място с пазарно участие в размер на 36.56% след 36.65% през последния месец на 2021-а. Трети е британският паунд с 6.30% дял, а на пето място е японската йена с 2.79 процента. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във