Банкеръ Daily

Пари и пазари

Китай ще предлага цифрови юани на Олимпийските игри

Пекин популяризира официално дигиталния юан сред атлети и зрители преди откриването на зимната оилимпиада през февруари. Това ще е първият значим тест на интереса на чужденците към виртуалната валута въпреки обявените дипломатически бойкоти и заплахата от "омикрон". 

Посетителите ще могат да свалят приложение, да получат карти в дигитални юани или да конвертират чуждестранни банкноти в електронни пари на машини за самообслужване, информира държавният кредитор "Бенк ъф Чайна", който е официален партньор на игрите. Спортистите и треньорите им имат право да вземат специални гривни, които работят като електронни портфейли и могат да се ползват за плащане на стоки или услуги. 

Дали задграничните атлети ще приемат дигиталния юан, тепърва ще се разбере предвид политическото напрежение около игрите и притесненията около разпореждането с личните данни. Още през юли 2021-а трима сенатори републиканци призоваха щатския Олимпийски комитет да забрани на американските спортисти да използват цифрови юани, мотивирайки се с шпионаж и тревоги за опазването на конфиденциална персонална информация. 

Въпреки препятствията, на един от клоновете на "Бенк ъф Чайна" в олимпийското село в Пекин рекламно видео показва на голям екран електронната валута. Супермаркети, кафенета и други търговски обекти в градчето, където спортистите ще живеят и ще прекарват свободното си време, са снабдени с машини, приемащи дигитални юани като разплащателно средства. Такива устройства има и в магазините на железопътните гари близо до местата, където ще се провеждат състезанията.  

Менидъжърът на оперативния екип на олимпийското село в Пекин - Кю Сонгминг - обяви, че плащанията на стоки и услуги ще са ограничени до няколко метода. Изненадващо, приложенията Alipay на "Алибаба груп холдинг" и WeChatPay на "Тенсент холдингс" , които подкрепят електронната валута, няма да могат да се ползват в градчето. Ще се приемат единствено кеш в юани, карти "Виза" ("Виза е спонсор на игрите) и дигитални юани на всички състезания и събития извън олимийските надпревари.

Зимните олимпийски игри се откриват официално на 4 февруари и Народната банка на Китай ги смята за идеална възможност да събере повече мнения за виртуалния юан след като постигна солиден напредък с пилотни проекти в дузина региони на територията на страната от 2020-а.  

Общо 140 млн. индивиди са се регистрирали за сметки в дигиталната валута до началото на ноември 2021-а, по официална информация, въпреки че китайците все още разчитат основно на Alipay и на WeChatPay за всекидневните си плащания. И двете приложения вече работят с цифрови юани след като през миналата седмица "Тенсент" пусна услуги в тях на WeChatPay. Ред други Интернет-гиганти, между които и JD.com, Trip.com Group и Meituan, също приемат плащания в електронни юани. 

Финансови анализатори не изключват варианта Китай да въведе цифровата национална валута за вътрешна употреба в Пекин преди откриването на зимната олимпиада през февруари. Използването на дигиталния юан в Хонконг и от търговските партньори в дългосрочен план би повишило статуса му на глобална резервна и счетоводна валута. 

Въпреки че китайските централни банкери нямат график за официално въвеждане на виртуалната национална валута, те направиха още една крачка към тази цел през миналата седмица като пуснаха тестова версия на приложение за дигитален юан в магазините на iOS и Android. Жителите на зоните, в които ще се провежда експеримента, могат да свалят приложението и да се регистрират за откриване на сметка.

Продуктът позволява на хората да прехвърлят пари от банкови сметки в електронни портфейли и да изпращат или получават преводи като сканират QR код или свържат телефона си към устройството за разплащания. Преди това потребителите можеха единствено да получат частен достъп, за да свалят електронен портфейл от персонала на банката когато кандидатстват за сметка във виртуална валута. 

Според "Бенк ъф Чайна", за първи път приложението ще бъде достъпно за чужденци, което е жизнено важен тест за услугите му. А основната задача и предизвикателство е задграничните посетители да получат качествени услуги в дигитални юани. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във