Банкеръ Daily

Пари и пазари

"Кетърпилър" използва безшумно Русия за транспортен маршрут

Американският корпоративен гигант "Кетърпилър" продължава да използва Русия като маршрут за доставка на стоки след като обяви, че е прекратил бизнеса си в страната. Световният лидер в производството на строителна и минна техника, двигатели на дизел и природен газ, индустриални турбини и локомотиви, все още превозва през страната части и съоръжения, с което хвърля нова светлина върху тежките проблеми на продоволствените вериги. И показва колко е зависим Европейският съюз и Китай от транспортните маршрути, които пресичат най-голямата по площ европейска държава.   

Вътрешен документ за логистичната и продоволствена дейност на "Кетърпилър", до който са се добрали репортери на агенция "Блумбърг", сочи, че железопътните доставки на корпорацията през Русия между Европа и Китай, следват нормалния си график. "Кетърпилър" започва да разчита повече на железопътния транспорт на руска територия през 2021-а когато презокеанските превози оредяват и поскъпват значително. След военния конфликт между Русия и Украйна пък всичките пратки по море от европейските пристанища до Русия се проверяват щателно, а въздушният превоз до двете воюващи държави е забранен. 

"Кетърпилър" обяви на 9 март, че е прекратил дейността на производствените си заводи в Русия. Логистичният му документ обаче е доказателство, че превозите през страната не само не са прекъснати, но са и жизнено важна линия за доставки на глобалния производител на машини и съоръжения. Компанията превозва части и готова техника между Европа и Китай през Русия, като основната част от доставките са с влакови композиции, твърди запознато с въпроса лице. "Кетърпилър" е спряла да използва Украйна като транспортен "коридор" след руската инвазия, посочва още добре информираният източник.

Разкритието, че "Кетърпилър" продължава да превозва транзитно през Русия е изключително важно, защото показва, че корпорацията не предоставя подробности за физическото движение на стоките си в Европа, Азия и на други места по света. Въпросните части и машини се изпозват в най-различни сектори - от строителството и мините до петрола и газа. Едно от основателните притеснения за компанията, доставчиците и инвеститорите е, че Русия може да отреже железопътния и шосейния достъп за американските и европейските компании. Другото е, че по-тежките санкции могат да принудят "Кетърпилър" да доставя изделията си през по-скъпи и заобиколни маршрути. По-високите разходи за превоз обаче могат да се компенсират от растящите цени на суровините, по-специално - на индустриалните метали - ако минните групи използват допълнителните приходи за подмяна и осъвременяване на остарялата техника

"Кетърпилър" отчете годишна печалба от около 51 млрд. долара за 2021-а - с 20% повече отколкото през 2020-а - след като икономиките започнаха да се възстановяват от пандемията. През януари главният изпълнителен директор на корпорацията Андрю Бонфийлд информира, че в Китай се реализират между 5% и 10% от фирмените продажби.   

Facebook logo
Бъдете с нас и във