Банкеръ Weekly

Пари и пазари

КАКВО ЩЕ ПРОДАВА ДЪРЖАВАТА ПРЕЗ 2006 ГОДИНА

Голямата приватизация свърши. Все още обаче остават няколко апетитни хапки, които инвеститорите с удоволствие биха преглътнали. Между дружествата, които са все още държавна собственост, се очаква да бъдат обявени за продажба националният авиопревозвач България ЕР, Български морски флот, няколко дружества от системата на Булгартабак Холдинг в София, Пловдив и Благоевград. Повечето от сделките ще организира Агенцията за приватизация (АП). В плана на ведомството влиза и продажбата на Агенцията за дипломатически имоти в страната, 35.80% от Арсенал АД, дружества от системата на Балканкар, Вазовски машиностроителни заводи ЕАД, няколко ВЕЦ-а и други предприятия.
Дали обаче раздържавяването им ще се случи през 2006 г., е трудно да се предвиди, защото стратегията за някои от дружествата все още не е готова. През последните години приватизационните сделки рядко минаваха без скандали, а обжалването им във Върховния административен съд (ВАС) беше всекидневие. Причините за исковете бяха най-различни - оспорване на тръжни процедури, недоволство от това кои участници са допуснати и от избраните победители. Със сигурност този сценарий ще бъде актуален и през тази година за дружествата, които се очаква да предизвикат най-голям интерес сред инвеститорите.
До седмица ще е ясно как ще раздържавяват България ЕР
Компанията беше изкуствено създадена през ноември 2002 г. със заповед на транспортния министър в правителството на Симеон Сакскобургготски Пламен Петров. Тогава страната ни нямаше национален превозвач, тъй като БГА Балкан фалира, източена от нейния приватизатор - израелския бизнесмен Гад Зееви. През 2002 г. България ЕР беше определена за национален превозвач по двадесетина дестинации към повечето от европейските страни, към Обединените арабски емирства, Израел. В момента авиокомпанията разполага с девет самолета Боинг 737.
Ако всичко бъде наред, съдбата на националния ни превозвач ще стане ясна към средата на януари. Засега най-големи апетити към България ЕР има другият голям авиопревозвач в страната Хемус ЕР.
Съдбата на БМФ остава неясна?
Параходство Български морски флот чака от години реда си да бъде приватизирано. След като 39-ото народно събрание гласува стратегия за раздържавяването му, започна голямото чакане. Документът беше изготвен преди две години, когато пазарната конюнктура бе по-благоприятна и състоянието на дружеството - доста по-добро. В момента средната възраст на българския флот е 25-26 години. Нова стратегия обаче все още не е изготвена, заяви Стою Недин, член на съвета на директорите на Български морски флот. Той допълни, че решение за съдбата на дружеството може да вземе само ресорното министерство. Шансът акциите на дружеството да бъдат пуснати за продажбата на българската фондова борса изглежда минимален, а приватизацията му най-вероятно ще се извърши чрез конкурс или търг в Агенцията за приватизация.
Ще премине ли Булгартабак в частни ръце?
Приватизацията на дружествата от системата на Булгартабак Холдинг ще започне след средата на 2006 г. (поне според досегашните анонси на правителството) заради увеличението на акцизите за тютюневите изделия, като от 1 юли държавата вече няма да определя цените на цигарите. Въпросителните около приватизацията на тютюневия холдинг все още са много. Вариантите са три. Първият предвижда да се пуснат на пазара всички предприятия от холдинга, като е възможно някои от тях да бъдат купени от компании, които не се интересуват от тютюнопроизводството. Друга възможност е да се предложат за продажба само онези дружества, към които инвеститорите вече са проявили интерес. Според третия вариант ще се приватизират четири цигарени фабрики и две манипулационни, а останалите дружества ще се съхранят - заради социалния ефект и за евентуалната им продажба на по-късен етап. Включително и през фондовата борса, където се търгуват част от акциите на тютюневия холдинг.
Според запознати обаче съществува възможност Булгартабак холдинг да не се раздържавява. Причината за подобно решение е, че дружествата и холдингът като цяло започват да излизат на печалба. За първото деветмесечие на 2005 г. тя е достигнала близо 74 млн. лева. Резултатите се дължат основно на преструктурирането на компанията в края на 2004 г. и на прекратяването на дейността на пет от общо деветте цигарени фабрики. Тогава предприятията в Шумен, Плевен, Хасково и Асеновград останаха без лиценз за производство на цигари и започнаха да работят като манипулационни за преработване на тютюна. Фабриката във Видин пък беше обявена в несъстоятелност.
Ще приватизират ли болниците?
Министерството на здравеопазването също може да се включи в раздържавяването през тази година. Ако парламентът даде зелена светлина за приватизация, твърде е възможно още в края на 2006-а да се появят и първите частни болници. Приватизацията няма да засегне болниците с национално значение, както и университетските болници. Ако се достигне до раздържавяване на здравните заведения, ще има задължителна клауза те да запазят характера на дейността си за определен период от време. Освен това болничните заведения могат да се преустроят в доболнични центрове, хосписи, диагностични консултативни центрове. Общинските болници ще бъдат продадени само ако финансовото им състояние е много тежко и те вървят към фалит. Обявяването на лечебните заведения за приватизация и откриването на самата процедура обаче може да започнат само след поправки в Закона за лечебните заведения и в Закона за приватизация, които министърът на здравеопазването се очаква да внесе тази година в парламента. С измененията ще бъде решено дали лекарите в тези болници ще получат преференции при покупката, или те ще участват в нея по условията на общия ред, както всички останали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във