Банкеръ Daily

Пари и пазари

Италия е трета в листата на водещите търговски партньори на България

Ограничителните мерки в страната доведоха до напрежение в третата по големина икономика в еврозоната, а бизнес лидери вече призовават да бъдат облекчени ограниченията

Италия, която бе първата и силно засегната от коронавируса прави първите стъпки по пътя за излизане от блокадата на икономиката и страната, наложена в началото на март. Премиерът Джузепе Конте не един път вече отбеляза, че това ще е поетапен процес, чрез който ще се рестартира голяма част от производството. Някои бизнеси, които се смятат за "стратегически", включително дейност, която е ориентирана основно към износа, ще могат да отворят при условие, че получат разрешение за това от местните власти в отделните провинции. "Фирмите, ориентирани към износ, трябва да възобновят дейността си по-скоро, за да намалят риска от изключване от производствената верига и загуба на бизнес", подчертава посока на действие премиерът Конте.

Италия отново отваря границите си за европейските туристи и премахва 14-дневната карантина за влизащите от Европейския съюз, като това ще се случи от началото на юни.

Ограничителните мерки в страната доведоха до напрежение в третата по големина икономика в еврозоната, а бизнес лидери вече призовават да бъдат облекчени ограниченията, за да се избегне икономическа катастрофа. Правителството въведе редица стимулиращи мерки, включително държавни заеми, за да помогне на бизнеса да превъзмогне кризата.

Правителството на Джузепе Конте работи и по пакет от стимули за 55 млрд. евро, стана ясно в средата на май. Целта на проекта е да се вкара допълнителна ликвидност в икономиката, като се подкрепят бизнеса и физическите лица, силно засегнати от здравната криза и последвалите я мерки

През март италианското правителство одобри първоначален пакет от стимули за 25 млрд. евро, но оттогава бизнесът не спира да критикува държавата, защото заемите с ниски лихви и грантовете се бавят заради бюрокрация.

Всички тези мерки се следят и у нас. Италия е един от основните, водещи търговско-икономически партньори на България. През последните пет години стокообменът между двете страни надхвърли четири милиарда евро и продължава да расте.

През миналата година българският износ за Италия е в размер на 2.19 млрд. евро, но отчита спад от 10 процента. Вносът от Ботуша за същия период е в размер на 2.50 млрд. евро и показва ръст от 3.4 процента. Стокообменът възлиза на 4.69 млрд. евро и е намалял с 3.3% спрямо 2018 г., което се случва за пръв път в последните пет години. И за първи път от девет години търговското салдо е отрицателно за нашата страна.

А Италия е трета в листата на водещите търговски партньори на България. В последните години неизменно водещи стоки в износа ни за Ботуша са рафинирана мед и медни сплави, нефтени масла и масла от битуминозни минерали, зърнени култури, части за обувната промишленост, ел.техника, готови изделия на обувната промишленост, а също и стоки на текстилната, шивашката, кожаро-кожухарската индустрия.

Във вноса от Италия водещи са трактори, автомобили и други превозни средства, обезкосмени и обработени кожи , нефтени масла и масла от битуминозни минерали, трактори, готови изделия на текстилна, обувна и кожарска индустрия, медикаменти и други.

Повече от благоприятни са условия за развитие на търговията между България и Италия. Първо, ниските транспортни разходи, заедно с това и приемливите в сравнение с трети страни цени на българските стоки и тяхното съответствие на изискванията на италиански пазар, както и качеството на предлаганите български стоки.

Много активна роля в двустранните отношения играе  и Италианската търговска камара в България, създадена през 2001 г. по инициатива на италиански и български предприемачи в следствие на засиления търговски обмен между двете страни и на произтичащата нужда от по-голяма подкрепа на фирмите участващи в развитието на търговските, културни и икономически отношения.

Насърчаването на развитието на контактите на фирмено равнище (В2В форуми, по-широко присъствие на фирми на изложения, организирани в двете страни) може да допринесе за увеличаване на размера на двустранния стокообмен и включването на повече стоки с по-висока степен на преработка.

До края на 2019 г. преките чуждестранни инвестиции от Италия в България са в размер на 2.69 млрд. евро, с което страната се нарежда на 4-то място по този показател в страната ни /след Холандия, Австрия и Германия/. Само през миналата година потокът инвестиции от Италия е на стойност 93.9 млн. евро.

Разбира се, не бива да пропускаме и значението на туризма в двустранните ни отношения. През миналата година гостите от Италия са били 156 564. За българите пък страната от Апенините е една от най-посещаваните дестинации. За същия период тя е била посетена от 243 500 нашенци, което е ръст от 0.5 процента.

Facebook logo
Бъдете с нас и във