Банкеръ Daily

Пари и пазари

Инвеститорите залагат на закъсали европейски компании

На фона на продължаващия от години подем на пазара на облигации, инвеститорите очакват по-светло бъдеще за фондовете, които купуват дългови книжа на европейски компании с финансови затруднения. Причината  е, че  те носят по-тлъста доходност, защото са по-рискови.

Икономическият растеж на еврозоната през тази година се очертава да е доста скромен, но  делът на необслужваните задължения обещава да расте. Инвеститорите обаче очакват да се увеличи  броят  на компаниите, които ще се борят да обслужват кредитите си. А това автоматично създава възможност да се купуват дългови книжа на закъсали фирми на безценица и да се реализират съществени печалби, ако дружествата успеят да се възстановят и цените на облигациите им  тръгнат нагоре.

Групите за частни капитали и мениджърите на активи създават т. нар. фондове за специални ситуации, които да идентифицират подходящи обекти за тези високорискови и потенциално високодоходни залози. Привлекателността на този проблемен дълг се подсилва от факта, че голям "комат" от европейския пазар на облигации предлага доходност в близост или под нулата.

През миналата година фирмата за частен капитал KKR започна да набира средства за трети фонд за специални ситуации с идеята да привлече 1.5 млрд. щ. долара. "Джей Пи Моргън асет мениджмънт" пък създаде през ноември 2019-а първия в историята на съществуването си фонд за специални цели като събра малко над 1 млрд. долара. А фирмата за частен капитал CVC привлече 1.4 млрд. долара за дружество за глобални специални ситуации през юни 2019-а. ПИМКО също набира средства за подобен фонд, твърди запознато с плановете на гигантския паричен мениджър лице. 

Цените на облигациите показват, че пазарите са започнали да отчитат растящите опасения, че най-закъсалите европейски компании ще срещат сериозни трудности да финансират задълженията си, което предоставя възможност за онези субекти, които са специализирани за подобни условия. Делът на европейските високодоходни дългови книжа, които се търгуват със спред от над 1000 базови пункта спрямо сходните по срочност базови правителствени облигации (една от мерките за проблемен дълг), е бил 7% в края на 2019-а срещу едва 1.4% към 31 декември 2018-а, сочат данни на "Джей Пи Моргън".

В условията на забавен икономически растеж повечето инвеститори ще трябва да се огледат за предизвикателни условия, ако искат да се развиват, посочва мениджърът на високодоходни портфейли на "Амунди" - Марина Коен. Сред последните примери на подобни стратегии са израелската "Тева фармасютикъл", британският "Ягуар ленд роувър" и френската верига от супермаркети "Казино". Всичките те изпаднаха в тежко положение в началото на 2019-а преди да започнат да се възстановяват и да наберат свеж дълг.

Последните постижения на фондовете за проблемни задължения са малко по-слаби от резултатите, донесени от друга предпочитана дългова стратегия - да се отпускат заеми, за да се подпомогне финансирането на сливания и поглъщания чрез фондове, работещи със заемен капитал (leveraged buyout funds). През второто полугодие на 2019-а тези дружества са генерирали 14% доходност на инвестициите, според последните данни на инвестиционната софтуерна фирма eFront, срещу 8.5% за фондовете за проблемни дългове. Все пак, количество средства, насочвани към тях  показва, че инвеститорите очакват по-добри перспективи от тях. Управляваните активи в европейски проблемен дълг, които комбинират нереализираните средства от направените инвестиции и "сухите пари" за бъдещи инвестиции - достигнаха рекордните 48.5 млрд. щ. долара през юни, по данни на Prequin.

Един от последните примери е напливът от пари в петгодишната облигационна емисия на "Ягуар ленд роувър" през ноември 2019-а. Тогава търсенето се оказа толкова високо, че компанията пусна още един седемгодишен транш, като от двата набра 800 млн. евро. "Ягуар", който е собственост на индийската "Тата мотърс", предлага доходност на двата транша от съответно 5.875% и 6.875% годишно. Да припомним, че в началото на миналата година британският производител на коли бе принуден да отпише вземания за 4 млрд. щ. долара и в условията на неизвестността около BREXIT и на спада на продажбите на автомобили в Китай бе принуден да търси алтернативно финансиране от пазарите на облигации.

Facebook logo
Бъдете с нас и във