Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Имотът - разумно вложение в несигурни времена

Малко изненадващо пазарът на ваканционни имоти остана стабилен и през тази година. Що се отнася до Черноморието и чуждестранните купувачи са проявявали интерес към ваканционните апартаменти, но кризата с коронавируса на практика изключи опцията за огледи. Имотният пазар е консервативен и дистанционни сделки се случват по изключение.

"За сметка на това, ситуацията направи българите много по-активни. Така, противно на очакванията, сделките ни за лято 2020-та се запазват на нивата от миналата година", твърди Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development.

Няма промяна и в заделените средства за такава покупка - за апартамент с една спалня в комплекс в Созопол хората плащат средно 65 000 евро, а за две спални – 100-110 000 евро.

Част от купувачите така или иначе са планирали такава сделка и кризата само е ускорила реализирането й. "Имахме и клиенти - българи, почиващи в чужбина, които не са си представяли, че възможността за такава ваканция може да бъде възпрепятстван. През последните десет години те са посещавали нашето Черноморие рядко или изобщо не са, но през този сезон преоткриха качествата му и дори решиха да се сдобият със собствен ваканционен имот тук", отбелязва Петров.

Все пак най-силния мотив на клиентите да се ориентират към покупка на жилище или вила на морето е търсенето на изгодни възможности за съхранение на техните пари. Ваканционният имот винаги се е разглеждал като добра инвестиция, но през 2020 година тази нагласа у потребителите се е засилила. Слабата активността през март и април е била компенсира в края на сезона. Август и септември са месеците, в които са се случили по-голямата част от сделките.

Расте и интересът към ваканционните къщи. "Семейства с малки деца, със средни към високи доходи, които живеят в големите градове – това бе най-често срещаният профил на купувачите на вили в Созопол. Част от тях живеят за постоянно в къщи и искат да пренесат стила си на живот и във "втория" си дом", обяснява Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development.

Повечето сделки клиентите изплащат с налични средства, а не с ипотеки, което затвърждава стремежа към сигурно вложение на спестяванията. Нещо повече, през това лято те са били склонни да купуват имоти, които все още нямат Акт 16. Стига те да отговарят на техните изисквания - от една страна да осигуряват собствената им качествена почивка, а от друга, новият дом да е ликвиден и лесен за отдаване под наем.

Facebook logo
Бъдете с нас и във