Банкеръ Daily

Пари и пазари

Хората с ниски доходи купуват повече на промоция

През изминалата година 40% от хората са изхвърляли закупени, но неизползвани стоки, включително храна, с която са се презаредили. Това показва изследване на журналиста Димитър Събев съвместно с Университета за национално и световно стопанство, където той защитава докторантура. 

Две трети от българите купуват храни, които не консумират и след това ги изхвърлят, показва проучването. "Интензивността, с която маркетингът ни убеждава да купуваме продукти, е равна на интензивността на изхвърлянето накрая. Има силна статистическа зависимост между двата индекса", отбеляза Димитър Събев пред БНР.

Хората с най-ниски доходи са най-уязвими за неблагоприятни маркентингови въздействия. "Хората, които имат доходи под хиляда лева в домакинството, са по-склонни да купят продукт на промоция, който след това ще се окаже некачествен и ще го изхвърлят, т.е. бедните са по-уязвими. За разлика от тях хората с високи доходи, над 5 хиляди лева, по-внимателно си разпределят парите и по-рядко ги дават за глупости", подчерта журналистът.

Регионални различия в потреблението

В изследването се отчита разнородност на потреблението в различните региони на страната.

"София се разви като един европейски град, като едно място, в което можеш да се почувстваш жител на глобалния свят, докато в българските региони, по една или друга причина, царува усещането, че царува безвремие. Това е обяснението, чисто структурно".

Данните на Събев сочат, че започва да се разпада домашната икономика, в която около една трета от българите са доста ангажирани.

"Социалната тъкан започва да изтънява. Много важен, интересен беше резултатът от анкетата, че по-малко от 20 процента от хората прекарват свободно време със съседите си, затворили сме се, капсулирали сме се, потреблението ни е вече вътре в домакинството, не гледаме навън към улицата", каза авторът на изследването. Според него това е сигнал, че "нашето общество, което нито е консуматорско, нито е колективистично от източен тип. То търси посока за развитие".

Млади хора с високи доходи затварят буркани

Същевременно Димитър Събев отбеляза и друга тенденция - млади, добре образовани хора с високи доходи да се завръщат към земята и да затварят буркани. 

Клиенти на лотарията - най-уязвимите групи

Хората с високи доходи не си купуват лотарийни билети, показват още данните.

Правят го най-уязвимите три групи - хората с доходи под 1000 лева и под 500 лева, хората, които живеят в малките градове, съответно имат по-малко житейски хоризонти и трето хората, които са млади, на възраст до 25 години. Над 50 % от хората до 25 години в нашата анкета отговарят, че имат опит с търкане на талончета.

Facebook logo
Бъдете с нас и във