Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Хората менят начина си за харчене на пари, банките ще се променят

S 250 9ac57441 f378 49b1 94f5 557ec1338226

В началото на 2020 г. Euromonitor International публикува традиционната си прогноза как технологиите и социалните промени ще повлияят на желанието на хората да купуват определени стоки. И как бизнеса да им ги предлага.

Все повече "роботи" в ежедневието

Става дума за умни устройства, които поддържат изкуствен интелект. Изследователите на Euromonitor International от 2010 г. насам проучват поведението на потребителите по цял свят. И това дава осезаем резултат. Аналитиците правилно прогнозираха тенденцията към по-етичен и здравословен начин на живот.компанията през 2019 г., около 12% от потребителите по света са използвали " джаджи"  с гласов асистент. И тази цифра ще расте заради интелигентните говорители, превърнали се в контролен център на други устройства, чиито продажби през 2019 г. стигнаха съвкупно  11,9 млрд. долара.

През 2025 г. този бизнес вероятно ще стигне 35,5 млрд.долара, защото 41% от анкетираните са готови да платят малко повече за „умно“ оборудване като виртуалните асистенти Siri, Google Assistant, Alexa или руската "Алиса", които вдъхновяват хората да използват гласов или жестов контрол.

„Хората все повече свикват с концепцията за умни устройства, които се грижат за ежедневния ни комфорт“, заключават изследователите. Това ще промени изцяло не само банковите фронт офиси. Роботизацията и умните терминали ще "уволнят" сегашните служители, а доколкото ще се мяркат хора из тях, те ще се занимават  най-вече с поддръжка -  системни администратори или някакъв друг тип инженери.

Подобна ще е ситуацията и в бек-офисите, където навлизащите с голяма скорост системи с изкуствен интелект ще подменят постоянно счетоводители, одитори, кредитни инспектори и т.н. Времето на безлюдното банкиране настъпва и въпросът е дали българските банки са готови за това.

Повече време у дома!

Във времена на икономическа, политическа и лична несигурност, потребителите инстинктивно предпочитат да се крият в домовете си, където се радват на високоскоростен интернет, който им позволява да работят отдалечено, без да напускат дома си. Това ще доведе до пореден скок и в онлайн търговията, както и в онлайн предлагането на банкови услуги и на финансова информация. В същото време преходът към работа от дома може да промени не само корпоративната култура, но и подхода на потребителите към избора на дрехи, на финансови услуги, на ресторанти или забавления.

Високата мобилност е това, което гражданите искат

Колкото повече градовете се разрастват, толкова повече хората се разочароват от транспортната система - задръстени пътища и претъпкан обществен транспорт. Когато излизат, те очакват да стигнат от точка А до точка Б възможно най-бързо и лесно. Тази по-висока мобилност може да бъде постигната с велосипеди и скутери, което пък ще допринесе за растежа на техните продажби и за успех на фирмите от сектора на услугите, които ги отдават под наем.

Освен това желанието на потребителите бързо и удобно да стигнат от една точка до друга води и до скок в развитието на навигационните приложения, които се ползват онлайн. А с нарастването на „икономиката на споделянето“ на автомобили или за пътуване с кола (във формат BlaBlaCar), закупуването на автомобил ще престане да бъде важна ценност.

Информацията - бързо и забавно поднесена

Излишъкът от информация разсейва вниманието и за "да се закачи" човек към прочита й, съдържанието трябва да бъде представено сбито, уместно или мултисензорно. Така видеото и аудиото ще станат задължителни канали за компаниите и за банките, за да общуват успешно с клиентите си. Тази тенденция се нарича „хвани ме за секунди“ и е основа за формирането на стратегии за оцеляване и на банковия бизнес.

Според Google видеосъдържанието помага на марката да напредне - около 55% от купувачите търсят продукт в търсачка, а едва след това се опитват да научат нещо повече за него в YouTube, ползвайки съвети и оценки на потребители, които вече са ползвали този продукт. Хората от XXI век искат не само да намерят информация за продукта, но и да се забавляват по пътя.

Съвет към българските банки е да не разчитат само на груповата си едентичност и на тази база да развиват рекламните си стратегии, но спазвайки общата визия на рекламното послание, да търсят нови канали за достигане до все по-широки и все по-различни в културен и в етичен план потребители. А това не не никак лесно, особено ако рекламните агенции не предлагат подобна индивидуализация на маркетинга.

Продуктите трябва да са достъпни за всички

„От мода до играчки, игри, кетъринг, банкиране или интериорен дизайн, марките отговарят на желанието на обществото за промяна“, сочат маркетинг експертите. Потребителите все повече избират малки местни марки, които имат по-екологично производство в сравнение с големите конгломерати и са по-гъвкави в задоволяването на конкретните лични нужди в сравнение с масовото производство. В магазините с такива стоки над 27% от купувачите са постоянни клиенти. Те очакват и от големите корпорации да обърнат повече внимание на местните пазари и на екологията, която излиза все повече на преден план. 60% от анкетираните от Euromonitor са загрижени за изменението на климата, а 54% смятат, че могат да повлияят на ситуацията, като правят по-етични и рационални покупки.

 


Какво е важно за българските банки?


Настъпващите промени във високите технологии и в поведението на потребителите ще им наложи бърза и ориентирана към реалните потребности на пазара промяна в маркетинговите им стратегии.

Трезорите ще да работят в нови условия, когато:

- Все повече "роботи" навлизат в ежедневието;

- Потребителите искат индивидуализирана информация бързо и забавно;

- Социалните мрежи все по-органично ще интегрират рекламно съдържание в емисията на потребителите;

- Ще се търси изключителност на отделните продукти в замяна на поверителни данни;

- Продуктите ще трябва да са достъпни за всички.

Facebook logo
Бъдете с нас и във