Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ГОРИВАТА ПОВЛЯКОХА ИНЕРТНИТЕ МАТЕРИАЛИ

Високите цени на горивата влияят върху оскъпяването на строителството заради транспортните разходи за доставка на материалите до обекта. От друга страна, инертните материали поскъпват и защото в цената им се включва висок дял от повишените енергийни разходи на машините за добиването им. Най-сериозни като обем и транспортни разходи са доставките на готов бетон за наливане на плочи на обектите. Сега един кубически метър бетон от клас В 15 струва между 68 и 92 лв., а от клас В върви между 63 и 84 лева.
Някои строителни предприемачи потърсиха разрешение на проблема с поскъпването на бетона, като си организират подвижен бетонов център на самия обект. Така им остават само транспортните разходи за доставянето на цимента и пясъка. Но въпросът с поскъпването на пясъка, чакъла и другите инертни материали на практика е неразрешим. Просто новите цени на горивата се калкулират и в техните крайни цени.
С приватизацията на циментовите заводи бяха въведени и евронормите за производство. Основният проблем, който продължава да е на дневен ред пред част от българските производители, е, че за повечето продукти трябва да закупуват нова технология и техника.
Цените на инертните материали, макар и по-бавно от другите компоненти в строителството, продължават да се увеличават. Поскъпване се регистрира и при цимента. Допреди три години сив цимент в разфасовка от 25 кг се продаваше по 2.65 лв., докато сега цената му е между от 3 до 4.25 лева. Цените на белия цимент започват от 8 лв. и стигат до 10.5 лв. за 24-килограмова опаковка, докато само преди две години опаковка за същата цена бе с един килограм повече. Чувал от 25 кг с гипс се търгува от 5 до 10 лева. Пясъкът може да се купи в доста богат ценови диапазон в зависимост от региона, където се търгува. На едро върви около 30 лв. за тон, а на дребно в чувал от 40 кг може да се намери за 1.80-2 лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във