Банкеръ Daily

Пари и пазари

Германия договори с Брюксел спасението на "Луфтханза"

В късните часове на 29 май германското правителство и Европейската комисия разрешиха противоречията си относно спасителния пакет за "Дойче Луфтханза" на стойност 9 млрд. евро, с което бе разчистен пътя за неговото приложение. След интензивни преговори Брюксел и Берлин се споразумяха авиокомпанията да намали броя на самолетите, които държи на летищата във Франкфурт и Мюнхен, и да се раздели с 24 слота за излитане и за кацане, за да направи "място" за нови конкуренти във всеки от двата големи летищни центъра.

В началото на седмицата германското правителство предложи на "Луфтханза" пакет от помощи, според който държавата ще придобие първоначално 20% дял от компанията с опция той да достигне блокиращите 25% плюс една акция при опит за неприятелско поглъщане. Сделката предвижда инвестиции за 5.7 млрд. евро чрез т. нар. мълчаливо участие - хибриден инструмент между дълг и собственост, който няма да ореже права на глас на акционерите. Берлин ще гарантира и тригодишен заем за 3 млрд. евро, а "Луфтханза" ще получи и грубо 2 млрд. евро помощ от Австрия, Белгия и Швейцария.    

Брюксел обаче постави условие закъсалият авиопревозвач да се откаже от един от най-ценните си активи - т. нар.  слотове - разрешителните, предоставени от собствениците на аерогарите във Франкфурт и Мюнхен, които позволяват на притежателите им да определя графика за излитане и кацане на летищата в определени интервали от време и до определени дестинации. Германската група, която включва австрийските, белгийските, швейцарските и "Юроуингс" авиолинии, държат над две трети от разрешителните в Мюнхен и Франкфурт и грубо 60% от наличните слотове на аерогарите във Виена и Цюрих. Ултиматумът на ЕК не се хареса на надзорния борд на "Луфтханза" и той отказа да получи държавната помощ.

Германската авиокомпания коментира в ранното утро на 30 май, че постигнатият компромис е съществено намаление на претенциите на Брюксел. "Луфтханза" ще се откаже от по четири свои самолета във всяко от летищата във Франкфурт и Мюнхен и от по 24 дневни слотове, което е еквивалентно на по три излитания и кацания на всеки самолет. Първоначално, за период от 18 месеца, тези разрешителни ще могат да се предоставят само на един нов конкурент за двете аерогари. А след това - само на европейски авиопревозвачи, които не получили достатъчно голяма помощ от държавите си за подсилване на капиталовите си позиции, поразени от пандемията от COVID-19. Един от двата основни европейски нискотарифни конкуренти на "Луфтханза" - "Райънеър холдингс" - вече има слотове на летището във Франкфурт. Което означава, че няма да може да добави нови през първоначалния период. "Изиджет" пък има разрешителни в Мюнхен.  

Преговорите между Германия и Брюксел по други аспекти на сделката продължават. Надзорният борд на "Луфтханза" ще трябва да одобри новото споразумение и макар че не планира съвещание през уикенда, то може да се проведе на 1 юни, съобщава германският "Ханделсблат". Акционерите на авиокомпанията също ще бъдат свикани на извънредно събрание, най-вероятно в края на юни.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във