Банкеръ Daily

Пари и пазари

Франция спечели десетки милиони от дял в Renault

Символът на диамант става лого на Renault през 1925 г., като за първи път е поставен на модела 40CV.

Френската държава е спазарила 4.73% от акциите, които притежава в автомобилния производител Renault, според информация от Агенцията за държавно участие в икономиката. Пакетът от 14 млн. акции е продаден за 1.21 млрд. евро, а парите са влезли в сметката на държавната агенция. Френското правителство спечели от сделката 55 млн. евро, като се възползва от благоприятния момент, в който акциите на Renault значително повишиха стойността си.

Общо 10% от продадените акции бяха прибрани от самия концерн, за които плати 1.4 млн. евро. Това стана в рамките на програмата на корпорацията за обратно изкупуване на собствени книжа.

С тази продажба френската държава намали дела си в компанията до 15.01 на сто.

Правителството купи този дял от 4.73% през 2015 г., когато настоящият президент Еманюел Макрон беше министър на икономиката. С тях държавата придоби блокираща квота (от 19.74%) и си извоюва по-голяма роля в процеса на вземане на решения и в управлението на компанията. Това пък доведе до влошаване на отношенията с партньора на Renault - автомобилната компания "Нисан". От японската марка обявиха, че са готови да развалят съществуващото съглашение с Renault заради очертаващото му се неравноправно положение в алианса. Съветът на директорите на Renault реагира бързо и единодушно одобри условията на "съглашение за стабилност" на алианса с Nissan, което спаси съюза. В документа се подчертаваше, че френското правителство не може да се намесва в делата на японския концерн.

По-късно, вече като кандидат за президент, Макрон обеща да нормализира тази ситуация.

Тогава от правителството обявиха, че ще бъде предложена програма и мерки, с които да бъдат възнаградени дългосрочните инвеститори в автомобилната фирма. С последното изкупуване на акции целта вече е постигната.

В листата на френския автомобилен производител Renault влизат от автобуси, трактори и камиони. Компанията е основана на 25 февруари 1899 г. от братята Луи, Марсел и Фернан Рено. По-късно Марсел загива в автомобилно състезание, а Фернан се оттегля по здравословни причини. Символът на диамант става лого на Renault през 1925 г., като за първи път е поставен на модела 40CV, който поставя редица рекорди по дължина на пробега и икономичност, и побеждава в рали "Монте Карло". Централата на компанията е в Було̀н Биянку̀р (Boulogne-Billancourt) - югозападното предградие на Париж.

През 1999 година бе създадено обединението Renault-Nissan Alliance, което е най-дълго просъществувалото транснационално партньорство между основни автомобилни производители в индустрията. А този резултат е възможен, благодарение на уважението към културите и идентичността на всяка от двете групи. Заедно с това френско-японската компания под управлението на топ-боса на алианса Карлос Госн, е и една от най-успешните. Днес Renault притежава 43.4% от капиталовите акции на Nissan, а Nissan - 15% от акциите на Renault.

През първото полугодие на тази година съюзът между френския автомобилен производител Renault и японския Nissan Motor за пръв път стана лидер по продажби. Групата бе продала 5 268 079 автомобила за първите шест месеца на годината. "Тези резултати се дължат на плана ни да създаваме голяма гама продукти, да се разширяваме географски, както и задължението ни към работещите във фирмата", обяви главният изпълнител директор на алианса Карлос Госн. Ръстът при френско-японския алианс се дължи и на включването на Mitsubishi Motors към съюза през 2016-а. Тогава Nissan купи японския производител, който беше засегнат от скандал. Своя принос за доброто представяне даде и възстановяването на пазара в Русия и в Европа.

След Renault-Nissan Alliance останаха Volkswagen, Toyota и General Motors.

Facebook logo
Бъдете с нас и във