Банкеръ Daily

Пари и пазари

"Фолксваген" алармира за риск от спиране на електрозахранването

Главният изпълнителен директор на "Фолксваген" - Херберт Дийс - предупреждава, че дистанцирането от руската енергия не става достатъчно бързо, за да защити компанията му от внезапен срив на доставките на природен газ. 

В интервю за телевизия "Блумбърг" по време на Катарския икономически форум в Доха шефът на германския производител на автомобили коментира, че ще съхрани възможността да използва въглища за електроцентралите си вместо синьо гориво. Дийс признава, че има напредък с разширяване на снабдяването с втечнен газ от САЩ и от други държави, но изграждането на необходимата инфраструктура ще отнеме време.  

Мениджмънтът на "Фолксваген" направи драстични промени в структурата на автомобилния гигант, за да го направи по-гъвкав и маневрен и да оспори лидерската позиция на "Тесла" на пазара на електрически коли. Германският концерн въведе нови, захранвани с батерии, модели и работи по осъществяването на плана си да построи фабрика за електрически возила близо до централата си във Волсбург, като същевременно изгражда и обхватна верига за захранване на батериите.    

Въпреки че войната в Украйна, растящите лихвени проценти и инфлацията отказват инвеститорите от рискови вложения, Дийс все още не вижда поражения върху търсенето в автомобилния бранш. "Фолксваген" е получил поръчки за електрически коли за "грубо година напред" и ръководителят е оптимист, че ще постигне заложените целеви параметри за 2022-а.  

Анализ на "Блумбърг" показва, че "Фолксваген" може да измести "Тесла" като най-едър световен производител на електрически автомобили през 2024-а - прогноза, която Илън Мъск оспори категорично на форума в Доха на 22 юни.  

Въпреки че Дийс се похвали, че "Фолксваген" разполага с "най-широката гама електрически коли на световния пазар", той трябва да отговори на ред сериозни въпроси. Сред тях са възникналите проблеми в софтуерното поделение на компанията, които бавят реализацията на новите модели. Все пак, Дийс е доволен от технологичния си екип и се надява, че "Порше" и "Ауди" скоро ще решат предизвикателствата.   

Междувременно, Германия се подготвя да въведе втората фаза от извънредния си триетапен газов план. Мярката допуска прехвърлянето на по-високите цени на енергията върху индустрията и домакинствата. 

Добре информирано лице е съобщило на "Блумбърг", че Берлин скоро може "да превключи" на етап "аларма" от въведеното на 30 март положение на "ранно предупреждение". 

Германското правителство се бори да редуцира потреблението на синьо гориво, за да попълни резервите си след като през миналата седмица Москва оряза с около 60% газовите доставки за страната по ключовия газопровод "Северен поток 1". Германският министър на икономиката Роберт Хабек заяви, че решението на Кремъл цели дестабилизиране на пазара. Купуачите на газ пък се борят да заместят липсващите количества от Русия и засега успяват да заделят и резерви, които към сегашния момент са запълнени на 58 процента. Германия полага усилия да се подготви за зимата като до 1 октомври попълни 80% от хранилищата, а до 1 ноември - 90 процента.   

Задействането на втората фаза на германския извънреден план би наложило промяна в законодателството, която да позволи на компаниите да прехвърлят по-високите разходи на домакинствата и на бизнеса. Тя може да включва още и използването на повече електроцентрали на въглища, за да се минимизира потреблението на синьо гориво.

Засега мерките все още се обсъждат от кабинета, но ако бъдат одобрени, ще са поредният удар върху най-голямото европейско стопанство, което отдавна се сражава с растящата инфлация. Промишлените сектори - от химическия до стоманодобивния, вече предупредиха, че може да се наложи да затварят заводи и да редуцират производството заради по-високите сметки за енергия.  

Цените на природния газ в Европа са скочили с 33% през този месец и на 22 юни достигнаха 125 евро за мегаватчас срещу 30 евро преди една година.  

Ако Берлин бъде принуден да въвде и последната най-висока степен на "извънредно положение" от газовия си план, държавата ще трябва да поеме контрола върху цялата разпределителна мрежа на Германия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във