Банкеръ Daily

Пари и пазари

"Фиат" и "Пежо" се сгодиха

Френската автомобилна група PSA (която освен "Пежо" произвежда и марките "Опел", "Воксхол" и "Ситроен") и Fiat Chrysler Automobiles са постигнали принципно съгласие да се обединят. Двете компании съобщиха официално в ранното утро на 31 октомври, че са упълномощили специални екипи да доведат докрай обсъжданията по сделката през идните седмици след като тя е била договорена от фирмените бордове в късните вечерни часове на 30 октомври.

От сливането ще се роди четвъртият по големина производител на автомобили в света с постъпления в размер на 170 млрд. евро, оперативна печалба за над 11 млрд. евро и общо 8.7 млн. продадени превозни средства, което ще я изведе преди "Дженеръл мотърс" и "Хюндай-Киа" по този показател. Спестените разходи от сделката, без закриването на заводи, се оценяват на около 3.7 млрд. евро годишно, 80% от които - през първите четири години след обединението. През 2021-а потенциалната обединена структура ще има пазарна капитализация между 45 и 50 млрд. евро, според анализите на независимия инвестиционен консултант Evercore.

Акционерите на PSA и "Фиат Крайслер" ще притежават по 50% от новата група, чийто акции ще бъдат регистрирани на борсите в Париж, Милано и Ню Йорк, а централата й ще бъде на "неутрална" територия - в Холандия. Инвеститорите във "Фиат" ще получат дивиденти в размер на 5.5 млрд. евро плюс приходите от продажбата на поделението за производство на роботи Comau, оценявани в широкия диапазон от 200-300 млн. евро. За да балансира стойността на двете компании, PSA планира да разпредели на акционерите си специален дивидент в размер на 3 млрд. евро от продажбата на 46-процентния си дял в производителя на автомобилни части Faurecia.

Бордът на обединената структура ще е от 11 члена, шестима от коитоп - от на PSA, включително и главният й изпълнителен директор Карлос Таварес, който ще запази позицията си за период от пет години. Останалите петима ще са от "Фиат Крайслер", чийто председател Джон Елкан - наследник на италианската автомобилна династия Аниели, ще съхрани поста си. Засега не е ясно каква ще е ролята на главния изпълнителен директор на "Фиат" - Майк Манли.

Френското правителство, което притежава 12.2% дял в PSA чрез инвестиционната банка BPI, приветства в утрото на 31 октомври постигнатото споразумение. Вероятно, за да успокои критиците, които го упрекнаха за провала на предишния опит за сливане между "Фиат Крайслер" и френския му конкурент "Рено" през юни тази година.

Акциите на PSA  загубиха 9.1% от пазарната си оценка в Париж след обявяването на сделката - най-резкият спад за последните повече от три години. Книжата на "Фиат" поскъпнаха с 10% на борсата в Милано. Пазарната реакция би могла да се обясни с мнението на експертите, че това не е чак толкова подходящо партньорство колкото би било с "Рено". И двете компании изостават в инвестициите си в електрически превозни средства и нито една от тях няма силно присъствие в Китай. Все пак, обединението им може да помогне да разширят присъствието си в привлекателния пазар на търговски возила в Европа. Както и да помогне за финансирането на платформите за развитие и на производството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във