Банкеръ Daily

Пари и пазари

Енергийната криза подгрява арбитража на дизел Изток-Запад

Флотилия от кораби - цистерни, натоварени с дизелово гориво - едно от най-важните в световен мащаб - се насочва към европейските пазари, заплашени от енергиен недостиг заради високите температури, препускащите цени на природния газ и разстроените доставки на руски енергийни суровини. 

Пет кораба с почти 3 млн. барела е трябвало да отплават от Азия за Европа през август, показват предварителните данни на компанията за изкуствен интелект Vortexa, която следи трафика в реално време. Това е най-голямото за последните пет месеца количество на база брой барели на ден. По-интензивни ще станат и доставките от Близкия изток за Стария континент.   

Увеличените потоци от дизел, който се използва в промишлеността, транспорта и за производство на енергия, към Европа са предизвикани от пазарните дисбаланси, причинени от по-високите цени в нидерландските центрове в Амстердам, Ротердам и Антверпен спрямо азиатските, обясняват търговци. Колебливото китайско стопанство и сезонното затишие в Индия също допринасят за свръхпредлагането в Азия, допълват експертите. 

Европа се бори с най-сериозната в историята суша, предизвикала спад на водните равнища на Рейн - плавателният път, свързващ нидерландските петролни терминали с потребителите във вътрешността на Стария континент. В момента реката е неизползваема за повечето кораби, което предизвиква прекъсвания във веригите за доставки, а те от своя страна, могат да наложат използване на складовите запаси, предназначени за студените зимни месеци.  

Редица европейски държави, включително Германия и Швеция, вече предупредиха за растящо потребление на суров петрол, който замества скъпото синьо гориво, като същевременно регионът купува и повече въглища от различни точки на света. Все още обаче не е ясно колко силно ще се увеличи търсенето до края на годината заради забавянето на европейския растеж.

Натовареното в Индия и Северна Азия дизелово гориво през август ще стигне до Европа след около един месец точно когато приключва лятото. Някои от плавателните съдове по т. нар. "арбитражен маршрут" до Стария континент включват големи кораби като Suezmaxes, които могат да превозват до 1 млн. барела. По оценка на анализатори на Vortexa търговците се възползват от възможността да товарят по-големи количества, за да направят работещ арбитража Изток-Запад. 

Преминаването от природен газ към суров петрол се очаква да стане изключително интензивно през тази година, като Международната агенция по енергетика (МАЕ) прогнозира световното потребление на черно злато да нарасне с 380 хил. барела дневно заради смяната на източниците за производство на електроенергия и за захранване на промишлеността. Извънредното търсене, наложило промяната, е "съсредоточено най-вече" в Близкия изток и в Европа, пояснява МАЕ. Предвиждането на базираната в Париж агенция се споделя и от експерти на "Голдмън Сакс груп". 

Междувременно се очаква азиатските рафинерии да произвеждат по 215 хил. барела дневно повече дизел отколкото е потреблението на региона, като доставките от Близкия изток също се увеличават. Новите производствени мощности за преработка на суров петрол в страните от Персийския залив "означат промяна на баланса предлагане/търсене на бензин на изток от Суецкия канал, а това създава предпоставка за по-често осъществяван и по-продължително съществуващ арбитраж", коментира Кевин Райт - анализатор в Kpler - водеща фирма за данни и анализи на сектора на суровините. Райт допълва, че потоците от дизел от Азия за Европа вероятно ще продължат да нарастват през третото тримесечие.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във