Банкеръ Daily

Пари и пазари

Енцо Ферари – незабравимата легенда от "Формула 1"

На днешния ден можем да си спомним Енцо Анселмо Ферари - изявеният автомобилист, конструктор и предприемач. Той е основател на Скудерия Ферари (италиански тим от "Формула 1") и впоследствие на компанията за производство на спортни автомобили Ferrari S.p.A. ("Ферари" АД). Енцо Ферари е роден на 18 февруари 1898 година.

Колите на Ferrari са едни от най-желаните за притежание и шофиране. Те също са и един от символите за доброто финансово състояние на притежателите им.

Компанията е придобила известност през годините благодарение на участието й в автомобилни състезания и най-вече във Формула 1, където се радва на значителни успехи, особено през 50-те, 60-те и 70-те години на 20 век, както и в края на 20 и началото на 21 век. Фирмата притежава и серия маркови продукти, носещи търговската марка „Ferrari“, сред които могат да бъдат открити очила, химикалки, парфюми, дрехи, високотехнологични велосипади, мобилни телефони и преносими компютри.

Идеята за създаване на собствен тим от състезателни автомобили се заражда през 1929 г. в Болоня по време на коктейл в чест на рекорда на "Мазерати", поставен от Боконин Бордзакини. Енцо Ферари, заедно с пилотите, постъпили в неговата скудерия, е приет от шефовете на "Алфа Ромео". Сделката е следната - "Алфа Ромео" се ангажира с конкретна подкрепа за състезателната дейност, а като залог Енцо Ферари оставя акциите на скудерията и гаранцията, че тя ще участва активно в състезанията.

Енцо Ферари е роден през 1898 г. в Модена. Баща му Алфредо има малка фабрика за производство на метал. Когато Енцо е на 10, татко му го води заедно с по-големия му брат Алфредо младши на автомобилно състезание в Болоня. Битката между Винченцо Ланча и Феличе Назаро през онази далечна 1908 г. отключва у момчето любовта му към колите, която го съпътства през целия му път. В началото Енцо мечтае да е състезател и прави всичко, за да го постигне.

През 1916 г. умират баща му и брат му - трагедия, оставила отпечатък върху него завинаги. Грипната епидемия две години по-късно едва не отнема живота на самия Енцо. Той обаче оцелява и върви по пътя, който сам си начертава, но трябва да зареже образованието си (за което години по-късно дълбоко съжалява).

Кандидатства за работа във ФИАТ, но не е приет. Започва в CMN - малък автомобилопроизводител. В задълженията му влизат и тестове на коли. Така Енцо има възможност да изкарва пари и същевременно да се захване по-сериозно със състезанията.

Малко по-рано през 1923 г. на едно състезание до Римини Никола Ромео го запознава с легендарния италиански летец Франческо Барака. Асът му подарява герба на фамилията си - скачащият кон, който става емблема на "Ферари", като той го поставя на жълтия щит на Модена.

През 1929 г. Енцо основава своя фирма - "Социета Анонима Скудерия Ферари". В начинанието си получава първоначално подкрепата на братя Чаняно, наследници на фамилия от текстилната индустрия. През първата година от съществуването си отборът "Ферари" работи с общо 50 пилоти. Те не получават заплата, а само пари от наградните фондове, които при това делят с Ферари. "Ферари" се превръща в сензация в първата година на съществуването си. В името на бизнеса и индустриализацията Енцо Ферари дори става член на фашистката партия на диктатора Бенито Мусолини.

"Алфа Ромео" продължава да работи с Енцо Ферари - като клиент и като спортен директор на компанията едновременно. Едва след пълното им оттегляне от надпревари през 1933 г. ролята на Скудерията става официална - състезателен екип с коли на "Алфа Ромео". В отбора вече има определени изградени правила и норми, за които си спомня присъединилият се през 1935 г. към екипа Рене Драйфус: "Разликата между това да си част от "Бугати" и част от "Ферари" беше като между деня и нощта. При "Ферари" научих какво е да си истински в бизнеса със състезания. Нямаше го, например, чувството, че принадлежиш към едно голямо семейство, което изпитвах при братята Мазерати. Енцо Ферари обожаваше състезанията, в това няма съмнение. Но неговата любов бе различна от тази на обикновен ентусиаст - всъщност се градеше върху осъзнаването, че това на практика е добър начин да изградиш печеливша империя. Знаех, че един ден той ще стигне невероятно високо, дори по времето, когато състезателните му автомобили не носеха неговото име. Чувствах сигурност, че един ден колите ще се казват "Ферари"."

Енцо Ферари е име, което се е превърнало в легенда за хората, свързани с "Формула 1". "Ферари" дълги години съществува единствено като състезателен тим, а чак през 1946 г. дейността се прехвърля и в производството на серийни автомобили, за да бъде в крайна сметка отделът продаден на ФИАТ. Ферари има дълго присъствие в историята на "Формула 1", най-успешни периоди за тима са 50-те, 60-те и особено периода от 2000 до 2004-а, когато отборът и техния пилот Михаел Шумахер доминират над останалите с недостижимо предимство.

Енцо Ферари остава начело на отбора чак до смъртта си през 1988 г., когато е вече на 90 години. В негова чест автомобилната писта "Имола" край Болоня носи името "Енцо и Дино Ферари".

Facebook logo
Бъдете с нас и във