Банкеръ Daily

Пари и пазари

Екзотичният продукт на "Юлиус Бер"

Швейцарският мениджър на лични състояния на заможни клиенти - "Юлиус Бер груп", пуска структурни облигации за 40 млн. щ. долара, обвързани с акциите на големи американски компании, чиито финансови резултати зависят от избора на новия стопанин на Белия дом. Който "уцели" продукта на победителя, ще спечели, поне на теория.

Емисията от ценни книжа на частната банка, залагаща на победа на демократите, включва 15 фирмени имена, между които - "Форд мотър", "Макдонълдс", "Есте Лаудър", "Кока-кола" и "Уолмар". Портфейлът, подкрепящ републиканците, пък е композиран от 15 предимно технологични и финансови фирми като "родителят" на "Гугъл" - "Алфабет", "Амазон", "Ситигруп" и "Америкън експрес", както и на петролните гиганти "Шеврон" и "Коноко Филипс".

"Юлиус Бер", който управлява активи за 422 млрд. шв. франка, се включи активно в добилия широка популярност и спекулативни нюанси дебат за подмолните двигатели на рекордния подем на борсовите индекси. Структурните продукти могат да удивят мнозина като неясен начин за залагане на победа или загуба на изборните "алпинисти", но инструментите са огромен бизнес в Швейцария. По официални данни швейцарските инвеститори са купили и продали продукти от този клас за 94 млрд. франка през третото тримесечие на 2019-а - с 24% повече,отколкото през същия период на 2018-а.

Структурните продукти са предварително пакетирани инвестиции, които традиционно включват носещи лихвен доход активи плюс една или повече финансови производни на борсов индекс или на кошница от ценни книжа. Например, ако известна банка емитира структурни продукти под формата на облигации, всяка с номинал 1000 щ. долара, те всъщност са пакети, съставени от два компонента. Единият е облигация с нулев купон, а другият - опция за покупка на някаква ценна книга като например обикновена акция или търгуван на борсата фонд, имитиращ популярен индекс като S&P 500.

Книжата на "Юлиус Бер" са едногодишни и приходите от тях се изплащат на собствениците на падежа. Еднократните разходи за придобиването им са между 1.28% и 1.4% - по-високи от типичните, търгувани на борсата фондове, но пък те могат да се структурират по-бързо и да излязат по-евтино на емитента. Облигациите на швейцарската банка ще бъдат пуснати на 29 януари.

До президентските избори в САЩ остават десет месеца и стратезите все повече наблягат на специфичните политики на президента Доналд Тръмп и на претендентите за поста му в различни области на икономиката. "Съществуването на сектори като здравеопазване, финанси и технологии може да се промени значително, ако победи кандидат на демократите", отбелязват експерти на компанията за финансови услуги Jefferies Group. Старшият мениджър на портфейли Мартин Рааб от Asset Security Trust в Цюрих пък оспорва включването на "Амазон" в "републиканската" кошница като се мотивира, че компанията не е успяла да спечели важен компютърен контракт на американската администрация. Рааб подхожда критично и към идеята, че потребителски фирми като "Кока-кола" ще изпреварят по доходи останалите дружества при победа на Демократическата партия.

Всъщност, покупката на пакетирани продукти като залог на политически теми не улеснява победата на инвеститорите. Например, "Фонтобел холдинг" и "Леонтек" бяха сред фирмите, които през 2016-а продадоха, които щяха да спечелят от победата на Хилари Клинтън или на Доналд Тръмп на тогавашните избори. Над 80% от доларите на клиентите на "Леонтек" тогава отидоха в подкрепа на Клинтън, което се оказа чиста загуба.

Facebook logo
Бъдете с нас и във