Банкеръ Daily

Пари и пазари

Дизелът се превръща в луксозно гориво

Лишеният от чара на елитните бензинови марки дизел напоследък се превръща ударно в луксозна стока, а рафинерии в Азия и Близкия изток засилват доставките на жизнено важното индустриално гориво за Европа в условията на сериозния му недостиг на Стария континент. Азиатският износ за европейците е набъбнал до 306 хил. барела дневно през септември - най-високите количества за последните почти три години, по данни на компанията за изкуствен интелект Vortexa. Зависимостта на региона от доставки от Азия и Близкия изток вероятно ще се задълбочи, защото складовите запаси остават ниски, а зимата наближава, коментират анализатори на бранша. Дизеловите потоци от преработващи инсталации в Залива също се очаква да се увеличат през този месец.

Европа е изправена пред засилваща се дизелова криза, защото стачките на работниците във френските рафинерии опразниха хранилищата, а Европейският съюз се подготвя да прекъсне вноса от Русия заради войната в Украйна. Същевременно, САЩ също изпитват недостиг и повишават глобалното търсене на товари от горивото. Растящата конкуренция разширява надбавката на европейските дизелови цени спрямо азиатските и пришпорва рафинериите в Азия да превозват по-големи количества от суровината, за да се възползват от разликите.

По оценка на експерти от бранша, колебанията на глобалните пазари на дизел ще стават по-интензивни, въпреки че стачните действия във Франция вървят към приключване. Не са сигурни количествата гориво, които ще изпрати Китай, въпреки че рафинерии от страната са заявили допълнителни експортни квоти. Печалбите от производството на дизел вероятно ще останат солидни и доставките от Азия за Атлантическия басейн ще продължат.

Европейските перспективи по всяка вероятност ще се влошат с наближаването на 1 февруари 2023-а когато е крайният срок за блокиране на вноса на горивото от Русия - най-едрият чуждестранен доставчик на дизел за Стария континент. Тогава дизеловите складови запаси в Северозападна Европа може да паднат до рекордно ниски равнища, по оценка на "Уд Макензи" - глобалната група за анализи и консултантски услуги.

Суаповите контракти East-West с най-близката дата на падеж, които отчитат премията на дизела в Европа по отношение на Азия, са качили котировките си до 60.50 долара за тон на 20 октомври, по данни на водещия световен брокер на петролни финансови инструменти PVM Oil Global. Диференциалът, който бе едва 7.40 долара на тон през 2021-а, скочи до почти 100 долара през март след нахлуването на Русия в Украйна. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във