Банкеръ Daily

Пари и пазари

Цифрови юани за почти 300 млн. долара са похарчили китайците

Повече от 4 млн. транзакции за общо над 2 млрд. юана (299.07 млн. щ. долара) са били осъществени досега в новата дигитална китайска валута, съобщи на 2 ноември председателят на Народната банка на Китай - Ий Ганг по време на провеждащата се в Хонконг "Седмица на финансовите технологии". Той направи изказване по темата във виртуален панел с шефа на Банката за международни разплащания - Агустин Карстенс - и с председателя на Нидерландската централна банка - Клаас Кнот. 

Китайският цифров юан е сред най-напредналите световни инициативи за създаване на дигитални валути на централните банки в отговор на заплахата от частни виртуални пари като Bitcoin или като Libra на "Фейсбук". 

Цифровият юан на Народната банка на Китай трябва да замени физическия кеш с дигитален, давайки на притежателя си възможност за директен иск към централната банка. Китайската версия следва двустепенен подход: централните банкери емитират криптоюани, но търговските банки и големите технологични компании участват активно в разпределението им сред потребителите. 

Пекин пусна няколко пилотни схеми за цифровия юан. Последната беше през октомври в южния китайски град Шънджън, където Народната банка на страната даде по 200 юана (29.75 щ. долара) на всеки от подбраните на лотариен принцип 50 хил. клиенти, които те да похарчат в точно определени магазини. 

Ганг съобщи на участниците в конференцията, че при тези пилотни проекти са били похарчени 2 млрд. юана в четири населени места чрез 12 хил. сценария за разплащания. Пилотните програми са били проведени напълно гладко, въпреки че подетата инициатива е в съвсем ранните си стадии. Което, според Ганг, потвържадава мнението му за "съвместно съществуване на кеш и цифрови пари в бъдеще".

Шефът на Народната банка на Китай подчертава, че не е отпаднала необходимостта от създаването на "умерено усложнена и справедливо оформена правна рамка" за инициативата, особено по отношение на аспектите, засягащи прозрачността на транзакциите. 

По време на виртуалното си изказване на конференцията в Хонконг Ганг посочи, че компаниите за финансови технологии имат известни ключови предимства пред търговските банки в сферите на развиването на клиентска база и на управлението на риска. Достъпът до финансови услуги в отдалечените части на страната е бил облекчен и насърчен чрез новите технологии като микрокредити и мобилни плащания. Същевременно, ръстът на дистанционните банкови услуги по време на пандемията от COVID-19 е създала сериозни предизвикателства за централните банки при убеждаването на потребителите, че сигурността и защитата на личните им данни е гарантирана. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във