Банкеръ Daily

Пари и пазари

Бумът на електромобили води до дефицит на суровини за батерии

Ръстът в производството на електрически автомобили създава предпоставка за бъдещ недостиг на материали, използвани за производството на батерии през следващите няколко години. Консултантска и изследователска фирма Wood Mackenzie анализира най-големите рискове от нарастващото търсене на суровини за производството на литиево-йонните батерии. Бумът в използването на електрически превозни средства през следващите три десетилетия, ще доведе до значителни ограничения за производството на литий, кобалт и никел, се отбелязва в доклада.

"Към момента доставките на литий, кобалт и никел са достатъчни, за да посрещнат търсенето. Въпреки това, краткосрочните пазарни цени за тези метали са намалели и това ще накара производителите да увеличат предлагането си, за да посрещнат бъдещото търсене", заяви директорът на Wood Mackenzie Гавин Монтгомъри. По думите му в следващите няколко години, в условия на увеличаване на производството на електрически автомобили, се очаква търсенето на суровини да расте толкова бързо, че доставчиците няма да могат да се справят с него.

"На Земята има ограничено количество литий, кобалт и никел, така че те просто не могат да бъдат достатъчни, за да посрещнат бъдещото търсене от страна на автомобилните производители", отбелязва още Монтгомъри. През 2018 г. световните продажби на електрически автомобили са се увеличили със 64% спрямо предходната година, според данни на EV-volumes.com. Wood Mackenzie очаква продажбите на електрически превозни средства да продължат да нарастват. Според анализаторите до 2025 г. електрическите автомобили ще представляват 7% от всички продажби на леки автомобили, а до 2040 г. тази стойност ще достигне 38%.

Прогнозите на Joint Research Center са развитието на пазара на електрически превозни средства да доведе до дефицит на кобалт, основният компонент на литиево-йонните батерии за автомобили, до 2020 г. Вероятният недостиг на кобалт заплашва осъществяването на плановете на много европейски страни, сред които Испания, Англия, Франция, Германия, Дания и Норвегия, да ограничат производството на автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2030-2040 година в полза на електрическите превозни средства. В опит да намерят изход от тази ситуация, автомобилопроизводителите усилено търсят възможност да създават литиево-йонни батерии без използването на кобалт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във