Банкеръ Daily

Пари и пазари

Брюксел умува за цената на спасението на "Луфтханза"

Спасителната акция на германския кабинет за "Дойче Луфтханза" в размер на 9 млрд. евро може да струва на закъсалия авиопревозвач някои особено ценни активи. На първо място - разрешителните (слотове), предоставени от собствениците на аерогарите във Франкфурт и Мюнхен, които позволяват на притежателите им да определя графика за излитане и кацане на летището в определени интервали от време. Въпросните летищни права могат да се управляват от оператора на аеропорта или от определен от правителството регулаторен орган, каквато е Федералната въздухоплавателна агенция на САЩ. 

Европейската комисия иска от "Луфтханза" да се откаже от въпросните разрешителни, заради опасения, че държавната помощ ще даде на компанията нечестно предимство над конкурентите, твърдят запознати с казуса лица. Те добавят, че Брюксел се страхува от опорочена конкуренция и последващи съдебни дела от потенциално засегнати компании като "Райънеър холдингс". Разискванията и одобрението на сделката може да отнеме няколко седмици. Като компенсация на правителствената подкрепа ЕК може да накара "Луфтханза" да намали и броя на самолетите си в Германия.

На събрание на законодателите от консервативната партия канцлерът Ангела Меркел обеща, че правителството й ще се бори "Луфтханза" да запази ключовите си летищни слотове. Християндемократическият съюз на Меркел предупреди, че спасителните мерки за компанията целят "временно подсилване на водещия европейски превозвач" и не трябва да се застрашават от прекомерната регулация на Брюксел. А заместник председателят на парламентарната група на ХДС/ХСС в Бундестага - Улрих Ланге - заяви, че "летищните центрове във Франкфурт и Мюнхен не трябва да се отслабват по отношение на Париж и Амстердам". Германската група, която включва австрийските, белгийските, швейцарските и "Юроуингс" авиолинии, държат над две трети от разрешителните в Мюнхен и Франкфурт и грубо 60% от наличните слотове на аерогарите във Виена и Цюрих. 

Германският министър на икономиката Петер Алтмайер увери на пресконференция в Берлин на 25 май, че "дискусиите с ЕК продължават с пълна скорост" и че досега всичките молби за помощ по време на кризата от коронавируса са получили одобрението на Брюксел. Алтмайер не се наема да прогнозира колко време ще отнеме процеса на утвърждаване на сделката за "Луфтханза", но главната му цел ще е той да приключи благоприятно (за компанията). ЕК, от своя страна, е напълно наясно с необходимостта от бързи одобрения. Шефът на комисията за честна конкуренция Маргрете Вестагер сподели пред Европейския парламент в началото на седмицата, че тя и колегите й "работят седем дни седмично, денем и нощем, за да могат да придвижат нещата колкото е възможно по-бързо".   

След 7.5-процентния си ръст на 25 май акциите на "Луфтханза" продължиха да поскъпват и на 26 май, но все още остават с над 40% по-евтини отколкото в началото на годината. Анализатори на "Дойче банк" посочват, че макар някои от условията на сделката с германското правителство да не са толкова "дисциплиниращи" колкото се очакваше, те могат да оставят авиопревозвача с високи дългови равнища. 

Разрешителните за полети в популярни времеви интервали и дестинации са ключов актив за авиокомпаниите и европейските регулатори често изискват от тях да ги отстъпват на по-дребни конкуренти когато трябва да одобряват сделки по сливания. Такива бяха условията и през 2017-а когато "Луфтханза" погълна "Ер Берлин".  

Германският пакет от помощи за националния авиопревозвач е най-голямата корпоративна спасителна акция на страната по време на пандемията. И вероятно няма да е последна като се има предвид, че правителството задели 100 млрд. евро за покупка на акции в поразени от заразата компании като част от усилията си да стабилизира най-голямото европейско стопанство. Да припомним, че пакетът от държавна помощ за "Луфтханза" включва придобиването първоначално на 20% дял от компанията с опция той да достигне блокиращите 25% плюс една акция при опит за неприятелско поглъщане. Сделката предвижда инвестиции за 5.7 млрд. евро чрез т. нар. мълчаливо участие - хибриден инструмент между дълг и собственост, който няма да ореже права на глас на акционерите. Държавата ще гарантира и тригодишен заем за 3 млрд. евро, а "Луфтханза" ще получи и грубо 2 млрд. евро помощ от Австрия, Белгия и Швейцария.  

Освен одобрението на ЕК сделката трябва да получи благословията и на надзорния борд на компанията. Акционерите ще трябва да гласуват увеличението на фирмения капитал на специално съвещание, което вероятно ще се проведе в края на юни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във