Банкеръ Daily

Пари и пазари

Брюксел разширява системата за търговия на въглеродни емисии

Европейската комисия планира да включи и морския транспорт в своя пазар на въглеродни емисии (който засега е най-големият в света) и да създаде присъединени програми за търговия на отделяните в атмосферата вредни газове за отоплителните уреди на сградите и за шосейните пътувания.  

Брюксел в момента разработва най-мащабната реформа на Емисионната търговска система (ЕТС), за да я настрои към по-строгите климатични цели до 2030-а. Еврокомисарите искат да зададат период на постепенно включване на компаниите от сферата на корабоплаването в системата между 2023-а и 2025 с изискване за цялостно съобразяване на дейността им с таваните за замърсяване на околната среда през 2026-а, твърдят репортери на агенция "Блумбърг", запознали се с проектозакона.  

В документа, който трябва да бъде публикуван на 14 юли, пишело, че "разширяването на ЕТС на Европейския съюз до водния транспорт се отнася до емисиите, отделяни при предстоящите туристически круизи, както и в пристанищата на общността". 

Новата емисионна търговска програма за сградите и шосейния транспорт ще бъде създадена и въвеждана от 2025-а нататък.

ЕК няма практика да коментира проектозакони. Предложенията могат да претърпят промени преди приемането им. 

"През първата година от регулираните субекти ще се изисква да притежават разрешителни за въглеродни емисии и да докладват за отделените вредни газове през 2024-а и 2025-а", предвижда проектопредложението, твърди "Блумбърг". В него е заложено също, че "издаването на разрешителни и задълженията за съобразяване с нормативите ще се прилага за тези дружества от 2026-а нататък, което ще позволи на новата система да заработи по подреден и ефикасен начин". 

В момента Емисионната търговска система на ЕС налага таван на замърсяването на почти 12 хил. инсталации, които са собственост на производители на енергия и на промишлени стоки, както и на авиолиниите. Очаква се новите регулации да доведат до по-високо търсене на въглеродни разрешителни и да редуцират предлагането. Което със сигурност ще повиши цената на въглеродните емисии, която и към сегашния момент са доста "солени" за замърсителите и в крайна сметка се поемат от редовите потребители. 

По сметки на главният стратег на природосъобразни инвестиции на "БНП Париба" - Марк Люис, за да може ЕС да постигне нулеви емисии до 2050-а, цената на разрешителните за отделяне на въглероден двуокис трябва да скочи до 90 евро за тон до 2030-а. В момента тя е грубо 55 евро за тон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във