Банкеръ Weekly

Пари и пазари

БДЖ: задача с много неизвестни

Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол направи поредното удължаване на срока за продажба на 2 325 087 дяла, или 100% от капитала на БДЖ - Товарни превози ЕООД. Сега пакетът акции е собственост на Холдинг БДЖ ЕАД.


Четирите дружества кандидати получават възможност да проучват компанията още две седмици, съобщи агенцията. Така срокът за внасяне на депозит и подаване на обвързващи оферти в процедурата се удължава до 15 часа на 28 март.


Решението за удължаване е взето по искане на двама от участниците в конкурса за приватизацията на жп превозвача. Става въпрос за ТД Груп Феровиар Роман АД от Румъния и Донау-финанц транспорт и Бетейлигунгс ГМБХ от Австрия. Румънската компания има бизнес в шест държави в Югоизточна Европа, включително и в България. Австрийската компания пък е специализирана в инвестиционните и мениджърските консултации и нейните планове все още не са съвсем ясни. Те са поискали допълнително време за извършване на дю дилиджънс. Искането им може да се тълкува или като желание за истински допълнителни проучвания, или като ход за печелене на време, през което да се избистри ситуацията у нас. От удължаването ще могат да се възползват и другите два отбора в надпреварата - Болкан файненшъл сървисис ЕАД - София, зад което стои Първа инвестиционна банка АД, и Бългериан Карго Експрес АД - София - фирма от групата около Кирил Домусчиев.


В действителност искането е напълно логично предвид големината на БДЖ - Товарни превози. Тя притежава много активи, разпилени из цялата страна. Така че инвеститорите получават допълнително време да ги проучат, да проведат срещи с ръководството на фирмата, с представители на Агенцията за приватизация и на Министерството на транспорта. Всичко това те могат да направят до 22 март.


Този път инвеститорите са доста активни - има и качествени кандидати, но ако не се стигне до крайна оферта, изходът за Холдинг БДЖ е


фалит

Още повече че кредиторите вече показаха зъбите си в първите месеци на тази година. Все още няма отказали се кандидати, но не крият притеснението си от влошаване на финансовото състояние на жп превозвача. В момента върху Холдинг БДЖ тежат 720 млн. лв. задължения. В полза на облигационерите са заложени 1500 товарни вагона от всичките 4800, които притежава БДЖ - Товарни превози. Други кредитори пък са запорирали 100% от дяловете на фирмата за товарни превози заради неизплатени и отдавна просрочени задължения на жп холдинга. Така че, ако той не върне част от тях, ще бъде много трудно активите на дружеството да бъдат прехвърлени на нов собственик.


Едва ли ще се стигне до сделка преди лятото, особено след бурния натиск на улицата за спиране на приватизацията. Без продажбата на БДЖ - Товарни превози обаче няма откъде да дойдат пари за развитието на БДЖ - Пътнически превози. И така се затваря омагьосаният кръг. Държавата не може да подкрепи финансово дружеството, без да получи разрешение от Европа. А за да го получи, 50% от помощта трябва да осигури Холдинг БДЖ. Вероятно тези ходове са неизбежни, тъй като само от приватизацията на БДЖ - Товарни превози може да постъпят някакви пари, но както се говори, не повече от 100 млн. лева.


По принцип няма печеливша жп превозна дейност. А и БДЖ - Товарни превози никога не е било на печалба. Дори във времето, когато 40% превозите му заемаше продукцията на Кремиковци. Тогава обаче фирмата е имала обороти от по 360 млн. лв. и с приходите си е можела да издържа и БДЖ Пътнически превози. Сега те са паднали до 150 милиона.


Приватизацията сама по себе си няма да разреши проблемите на жп транспорта - тя може да бъде само едно от средствата. Но държавата у нас обикновено продава едва когато забатачи някоя фирма (нарочно или пък от незнание).


nbsp;


nbsp;


Служебният министър на транспорта Кристиан Кръстев се закани, че няма да позволи да се продаде БДЖ - Товарни превози на безценица. Според него, ако приватизацията наистина се осъществи в неговия мандат, тя ще бъде на адекватна, пазарна цена. А ресорното му министерство ще започне да изготвя паралелно план за оздравяване на железниците. По думите му в случая няма да се чака последният ден от приватизационната процедура, за да бъдат предприети действия за подобряване на състоянието на дружеството. Нищо няма да спирам, а всичко започнато ще се движи на максимални обороти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във