Банкеръ Weekly

Пари и пазари

АВТОПАЗАРЪТ НЕХАЕ ЗА ПЕТРОЛНИЯ ШОК

Българският автомобилен пазар продължава да демонстрира, че е неподвластен на иначе всеобхватни икономически фактори като кредитната криза и рязкото поскъпване на горивата. Въпреки някои предупреждения за очертаваща се стагнация данните за първите седем месеца на годината сочат малко над 18 на сто ръст в продажбите на нови леки автомобили спрямо 2007 г. и 46 на сто ръст спрямо същия период на 2006-а. Поскъпналият лизинг и чувствително поевтинелият внос на коли втора ръка очевидно не влияят силно на пазара. Поне за момента по всичко личи, че предварителните прогнози на някои западни анализатори ще се сбъднат и пазарът на нови автомобили у нас ще продължи да нараства с около 15 на сто годишно, за да надмине 100 000 продажби в началото на следващото десетилетие.
Българският потребител очевидно не се влияе и от актуалните теми за намаляването на вредните емисии и потреблението на гориво. Докато в Западна Европа след петролния шок продажбите на всъдеходи (SUV) започнаха рязко да намаляват, у нас те са скочили от около 2700 за първите седем месеца на 2006-а до почти 5500 през същия период на тази година. При това в този сегмент една значителна част от продажбите остават неотчетени от статистиката на официалните вносители, защото минават през автокъщи. Пазарни лидери в този сегмент са Тойота (624 продажби), Нисан (587), Шевролет (584) и Мицубиши (450). Стабилно участие тук има и Лада, при която от общо 450 продажби от началото на годината 448 се падат на всъдехода Нива.
Иначе в общото разпределение на пазара няма съществени размествания - най-продаваната марка си остава Опел, най-вече заради конкуренцията между 11-те й дистрибутори и изгодните условия за лизинг. Втората позиция се държи от Тойота, а на трета е все по-добре представящият се на нашия пазар германски производител Фолксваген. Продължават и много добрите продажби на румънската low cost марка Дачия, която след представянето на новия си хечбек Sandero вече спокойно може да претендира за място в Топ 5.
В луксозния сегмент далеч пред останалите си остава голямата германска тройка - Мерцедес (с 2.5% от общите продажби на нови автомобили у нас), БМВ (1.88%) и Ауди (1.62%).

Facebook logo
Бъдете с нас и във