Банкеръ Weekly

Пари и пазари

АВТОМОБИЛНИЯТ ПАЗАР СЕ ОПРАВИ ОТ ЕВРОШОКА

От апокалиптичните прогнози на вносителите на нови автомобили, че европейското членство на България и отпадането на митата ще съсипе бизнеса им и ще залее страната с таратайки, днес няма и помен. Всъщност отрицателният ефект от присъединяването, ако изобщо може да се говори за такъв, бе изчерпан още в първата половина на 2007-а. До края на годината пазарът набра скорост и регистрира доста по-висок ръст от очаквания - 14.6 на сто. По всичко личи, че темпът ще се ускори през 2008-а и броят на годишните продажби отново ще счупи рекордите - този път надхвърляйки 60 000. Дори авторитетната агенция Business Monitor International бе принудена да коригира прогнозите си отпреди година. Според актуалните й разчети българският пазар ще продължи да расте средно с по 20 на сто в следващите няколко години, като до 2012-а общият му обем ще надхвърли 109 000 продажби годишно (при 52 000 за 2007-а). Повишаващите се доходи и все по-разнообразните възможности за лизинг превръщат България в един от най-бързо растящите пазари в Европа, пише в доклада на BMI. Въпреки това страната ни си остава на опашката в ЕС, що се отнася до показателя закупени нови автомобили на глава от населението. Но поне вече се доближава до другите опашкари - Литва и Полша.
Прогнозите за солиден ръст бяха потвърдени още от статистиката за януари 2008-а, в която бяха отчетени 4039 продажби на леки коли - при 3067 за същия месец на 2007-а. До края на февруари продажбите набъбнаха до 6731. В класирането по пазарен дял няма драматични промени - Тойота удържа стабилно позицията си на най-продавана марка пред Форд. Впечатлява обаче продължаващият възход на Фолксваген, който от второстепенен играч се превърна в четвъртата най-продавана марка у нас, преследвайки по петите бившия пазарен лидер Пежо.
Що се отнася до търговците, номер 1 на българския пазар си остава Рено Нисан България. Дружеството, което е собственост на френската Renault S.A.S., е пласирало през януари и февруари общо 1099 нови автомобила от трите марки, които предлага - Рено, Нисан и Дачия, което му осигурява 16.53 на сто пазарен дял. По всичко личи, че евтината Дачия Логан и тази година ще е най-продаваният модел лек автомобил у нас.
В сегмента на луксозните автомобили номер 1 продължава да е Мерцедес (със 175 продажби за периода), пред Ауди (96), БМВ (66) и Ленд Ровър (44).

Facebook logo
Бъдете с нас и във