Банкеръ Weekly

Пари и пазари

АВТОМОБИЛНИЯТ ПАЗАР ИЗПРЕВАРИ ПРОГНОЗИТЕ

Българският автомобилен пазар продължава да е сред най-бързо растящите в света, показва актуалната статистика на Съюза на вносителите на нови автомобили. Данните за януари-март 2008 г. отчитат 14 157 продажби на леки коли - с близо три хиляди повече от същия период на миналата година (ръст от 26.5 на сто).
По всичко личи, че предварителните прогнози ще се изпълнят и до края на годината ще бъде надхвърлена границата от 60 000 продадени леки автомобила. Очакванията и на търговци, и на международни маркетингови агенции като Business Monitor International са ръстът да се задържи в рамките на 20-25 на сто годишно до 2012-а.
Другата любопитна тенденция в данните на СВАБ за март е излизането на Opel на първо място като най-продавана марка. Германският клон на General Motors доскоро бе извън челната тройка у нас, но със силни продажби през март достига пазарен дял от 13 на сто, с над 2% повече от досегашния лидер Toyota. Френската Peugeot, която в продължение на години бе най-търсената марка на българския пазар, сега е отстъпила чак на пета позиция, зад Ford и Volkswagen.
Необикновено силните резултати на Opel се обясняват с различни фактори - няколкото големи поръчки от държавни институции, конкурентните цени заради наличието на десет официални дистрибутори, и обновената основно напоследък моделна гама. В последно време на непрекъснато нарастващ интерес се радва миниванът Zafira - с цена, тръгваща от едва 32 500 лв., и с възможност за ползване на данъчен кредит. Впрочем и доста други вносители се ориентират в тази посока и в момента предлагат изгодни цени за автомобилите със седем и повече места.
Значителен ръст в продажбите регистрират и няколко марки извън челната десетка - като Nissan (пазарен дял 2.54%), Fiat, Kia и Suzuki. Пазарните си позиции (с дял 2.17%) запазва и руската Лада, като обаче от 307 отчетени продажби за периода 306 са на високопроходимия модел Нива.
В луксозния сегмент лидер остава Mercedes (292 продажби), следван отблизо от BMW (236) и Audi (214).
Константин Томов

Facebook logo
Бъдете с нас и във