Банкеръ Daily

Пари и пазари

Аіrbuѕ вече e нaй-гoлeмият пpoизвoдитeл нa caмoлeти

Airbus A380 – най-големият лайнер в света

Eвpoпeйcĸaтa компания Аіrbuѕ e нaй-гoлeмият пpoизвoдитeл нa caмoлeти пpeз 2019 гoдинa след като изпревари aмepиĸaнcĸия cи ĸoнĸypeнт Воеіng. Тя е пpoдaла 863 мaшини пpeз пocлeднитe дванадесет мeceцa, съобщава Rеutеrѕ. Това се случва за пръв път от 2011 година.

Аіrbuѕ се възползва от ĸpизaтa, която връхлетя Воеіng cлeд катастрофите на двa нейни caмoлeтa 737 Мах спирането на производството им. В периода мeждy янyapи и нoeмвpи миналата гoдинa американският конкурент e сключил сделки само за 345 caмoлeтa при продадени 704 бpoя през 2018-а.

С чувство на гордост можем да кажем, че и България има принос за този успех. Освен атрактивна инвестиционна дестинация за производството на автомобилни части, у нас започва да се развива и още един високотехнологичен сектор, като е самолетостроенето. А заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов връчи сертификат за инвеститор клас "А" на френската компания "Латекоер България" ЕООД за подготвения от нея проект за сглобяване на метални компоненти за носова част на самолет AIRBUS A350. Инвестицията е на стойност 5.57 млн. лв. и ще се използва за разширяване на производството на завода на компанията в икономическата зона в Радиново. В него ще бъдат разкрити нови 35 работни места към съществуващите вече близо 200 в това предприятие. С този инвестиционен проект ще започне сглобяване на метални компоненти за носова част на самолет Airbus A350. Компонентите са нов тип продукт за дружеството, който не е произвеждан досега.

През септември 2018-а "Латекоер" отвори завода за самолетни части в индустриална зона "Марица", край Пловдив. Той е на площ от пет декара и произвежда елементи за вратите на самолетите Еърбъс 320 и 330, както и друго оборудване. Френската компания е със стогодишна история в производството на врати, електрически шкафове, панели за пилотни кабини и доставчик от първи ранг на световните самолетостроителни компании, като "Еърбъс", "Боинг" и други. Още тогава мениджърите обявиха, че се обмисля увеличаване на производствения капацитета, който ще се съобразява с обема на поръчките за "Еърбъс". В пловдивския завод се произвеждат дребни възли за вратите на самолетите и електроразпределителни шкафове, предназначени за електронната част на самолетите.

В средата на декември миналата година Министерският съвет одобри проект на договор между правителството на България и община "Марица" за финансиране изграждането на елементи от техническата инфраструктура, публична общинска собственост, и проект на договор между правителството на България и "Латекоер България" ЕООД за изпълнение на инвестиционен проект "Сглобяване на метални компоненти за носова част на самолет AIRBUS А350 в производствено предприятие на "Латекоер България" ЕООД в индустриалната зона на село Радиново", село Радиново, община Марица, област Пловдив. "Латекоер България" ЕООД получи сертификат за инвеститор клас А за този проект, а държавата ще помогне в изграждането на техническата инфраструктура.

Airbus SE (на английски Ѐрбъс, на американски английски Ѐърбъс, на френски Ербю̀с, на испански Ѐирбус) е една от най-големите самолетостроителни компании в света, образувана в края на 60-те години на миналия век чрез сливането на няколко европейски авиопроизводители. Тя произвежда пътнически, товарни и военно-транспортни самолети с марката Airbus.

Въпреки че компанията се смята за "европейски" самолетостроител, от правна гледна точка тя е френско юридическо лице с главно управление в Бланяк (предградие на френския град Тулуза). През 2001  г. съгласно френското законодателство компанията е преструктурирана в акционерно общество или "S.A.S." (на френски: Société par Actions Simplifiée - "опростено акционерно общество"). Консорциумът има заводи в различни страни на Европа. Окончателният монтаж на самолетите става в Тулуза, Хамбург (Германия) и Севиля (Испания). Освен фабрики, „Airbus“ има свои отдели в Испания, Великобритания, САЩ и Китай.

На световния пазар Airbus се конкурира най-вече с американската фирма Boeing.

Airbus Industrie е формално основано през 70-те години на миналия век дружество в резултат на договор между френската фирма Sud-Aviation и германските фирми Bölkow, Dornier, Flugzeug-Union Süd, HFB, Messerschmitt, TG Siebelwerke и VFW. През 1971 г. към групата се присъединява и испанската фирма CASA, през 2003-а  консорциумът се преименува на Airbus SAS.

Масовото производство на пътнически самолети започва с модела А300, малко по-късно - и на по-късия му вариант А310. Тези модели обаче не се оказват особено търсени на пазара, поради което Airbus разработва проекта А320, с иновационната система за управление fly-by-wire. Този модел се оказва голям търговски успех за фирмата и тя разработва удължена версия на самолета A321, която се конкурира успешно с Boeing 737.

Вдъхновена от успеха на А320 фирмата започва да разработва по-големи лайнери - двумоторния А330 и четиримоторния А340. Конструктивните решения при крилата на тези самолети позволяват поместването на повече гориво и удължаване на полета. По този начин Airbus А340-500 постига продължителност на полета без зареждане до 16 700 км, отстъпвайки единствено на Boeing 777-200LR (17 446 км). Въпреки това Airbus не успява да победи конкуренцията в този тип самолети.

Консорциумът Airbus SAS възлага големи надежди на най-новите си разработки - А350 и А380.

В рамките на любопитното не можем да пропуснем и факта, че Airbus е собственик и на футболен отбор - ФК "Еърбъс ЮК Бротън" (на английски: Airbus UK Broughton Football Club, Еърбъс Юнайтед Кингдъм Бротън Футбол Клъб; на уелски: Clwb Pêl-droed Airbus UK, Клуб Пеел-дройд Еърбъс ЮК) - уелски футболен клуб от град Бротън. Основен спонсор на тима е фирмата "Еърбъс ЮК", която произвежда самолетни криле за самолетите "Еърбъс". Футболният отбор играе мачовете си на стадион "Дъ Еърфийлд" с капацитет 1600 зрители.

Facebook logo
Бъдете с нас и във