Банкеръ Daily

Пари и пазари

Айви Лий измисля модерния PR

Айви Лий: "Казвай истината, защото рано или късно обществото ще я разбере така или иначе. И ако обществото не харесва това, което правиш, промени политиката си и прави това, което искат хората."

На днешния ден можем да си спомним за американеца Айви Ледбетер Лий - един от основоположниците на модерните връзки с обществеността заедно с Едуард Бернайс.

На 9 ноември 1934 г. Айви Лий умира в Ню Йорк на 57-годишна възраст.

Айви Лий е роден близо до Седартаун, щат Калифорния, в семейството на методиския свещеник Джеймс Уайдман Лий. Първо учи в Емори Колидж, а след това завършва Принстън. Работи във вестник като репортер и нещатен дописник. Докато работи в екипа на Демократичната партия по време на кандидат-президентската кампания на съдия Алтън Паркър срещу Теодор Рузвелт, се запознава с Джордж Паркър. През 1904-а двамата основават едва третата в САЩ фирма, която се занимава с връзки с обществеността и която се казва "Паркър и Лий".

Фирмата просъществува по-малко от четири години, но през това време Лий се утвърждава като един от пионерите в теорията на връзките с обществеността. През 1906 г. в статията "Декларация на принципите" той разгръща своите идеи относно концепцията, че специалистите по връзки с обществеността носят отговорност към обществото, която е значително над самото задължение към клиента.

След катастрофа с Пенсилванските железници през същата година Лий публикува съобщение, което е считано за първия официален презрелийз. В него той убеждава железопътните компании да разкриват информация на журналистите преди да са я получили от трети лица. През 1919 г. Лий основава консултантската фирма "Айви Лий и съдружници". Три години след това той той започва работа в Пенсилванските железници, ставайки първият специалист по връзки с обществеността, който да заема административна длъжност.

Айви Лий е бил съветник на Джордж Уестинхаус, Чарлз Линдберг (американският пилот, прелетял за пръв път без кацане Атлантическия океан от Ню Йорк до Париж), Джон Дейвис, Ото Кан (немски банкер, филантроп и колекционер) и Уолтър Крайслер.

Много историци определят Лий за основоположник на модерните кризисни комуникации. Негов основен конкурент в новаторския PR е Едуард Бернайс.

През 1914 година Айви Лий въвежда PR в много по-голям мащаб, когато е поканен от Джон Рокфелер младши да представлява семейството му и компанията "Стандарт Ойл" (да излъска семейния имидж) след бунтовете във въглищните мини в Колорадо, познат като Клането в Лудлоу. От тогава той вярно служи на семейство Рокфелер и техните корпоративни интереси, като взима и силно участие в Рокфелер център. Всъщност той е сред първите, които предлагат на Рокфелер младши да даде на комплекса собственото си фамилно име.

Лий става член на Съвета за чуждестранни отношения в САЩ при създаването му през 1921 г. в Ню Йорк.

Айви Лий предлага инструкция на "Стандарт ойл" за общуване с обществото чрез медиите: "Казвай истината, защото рано или късно обществото ще я разбере така или иначе. И ако обществото не харесва това, което правиш, промени политиката си и прави това, което искат хората." Айви Лий е считан за баща на модерния PR заради неговата обществена кампания от 1913-1914 г., когато той успешно лобира за повишаване на таксите за железниците пред федералното правителство, което неохотно приема идеята.

Айви Лий следва своята философия последователно, наричана от някои двупосочна улица - да помага на клиентите да се вслушват в общественото мнение и да комуникират чрез съобщения с тяхната аудитория. Като практик обаче той често се ангажира с еднопосочна пропаганда от името на клиенти, презрени от обществото.

Малко преди смъртта му, Конгресът на САЩ разследва работата му в нацистка Германия за скандалната компания IG Farben.

Едуард Бернайс (на английски: Edward Bernays, 1891-1995 г.) е малко известен, но изключително влиятелен PR експерт и манипулатор на общетвеното мнение в САЩ в началото на ХХ век. Той е един от пионерите в области като пропагандата и връзките с обществеността. Племенник на Зигмунд Фройд, Едуард Бернайс използва на практика идеите на чичо си за безсъзнателните, ирационални човешки импулси, за да ги впрегне в услуга на корпоративни интереси. И така да подтикне масите да консумират продукти и услуги, основаващи се не на рационални нужди, а на ирационални желания. Смятан е от мнозина за автор на термина "PR" (Public Relations, или "връзки с обществеността").

Едуард Бернайс е автор е на книгата "Пропаганда" (1923 г.).

Facebook logo
Бъдете с нас и във