Банкеръ Daily

Пари и пазари

20 проекта ще се изпълняват във Варна през 2020

С нови проекти променят облика и икономиката на морската ни столица

Двадесет проекта на Варна  ще се изпълнявани през тази година, съобщиха от общината. Някои от тях сме започнали през миналата година, други ще стартират сега. Те са в различни сфери на обществения живот и решават различни проблеми. "Разбира се, това е само част от визията ни за развитие на града, имаме още много идеи, които тепърва ще реализираме", отбеляза кметът Иван Портних.

Сред проектите са: двете рибарски пристанища в Аспарухово; завършване на пречиствателната станция на "Златни пясъци"; доставка на 60 нови електробуса; развитие на "Икономическа зона Варна". 

Капиталова програма на общината за тази година е на стойност 58 269 000 лв., като заедно със средствата от европейските програми и проекти тя възлиза на 158 544 000 лева.

Работата по рибарско пристанище "Карантината" е започнала през месец май миналата година. В момента се работи по хидротехническите съоръжения по надводната част. През януари започва строителството на триетажната сграда, в която са предвидени помещения за разтоварване, съхранение, продажба и спедиция на уловената риба. Срокът за приключване на строителството - ноември 2020. Обща стойност 13 578 483 лв, от които безвъзмездната финансова помощ: 7 894 364 лева.

Бившето пристанище на "Рибни ресурси" ЕООД - сега Рибарско пристанище "Варна", бе предоставено на общината с решение на правителството. Извършен бе ремонт и в момента пристанището има възможност да обслужва 6 големи кораба. През 2020 е планирано разширяване на дейността, като се осигури възможност за достъп и на малки кораби. Общината е отворена за сътрудничество с бизнеса и реализиране на публично-частно партньорство за транспортна връзка по море.

Предстои завършване на пречиствателната станция на "Златни пясъци". Обща стойност 37 150 155 лв с ДДС, от които 8 491 265  лв, съфинансиране от Община Варна. Срокът на завършване е до началото на туристическия сезон, а въвеждането в експлоатация трябва да стане факт до ноември 2020 година.

Предвижда се общо 60 нови електробуса да влизат в транспортната мрежа на "Градски транспорт" ЕАД по ОП "Околна среда". Стойността на проекта е 85.4 млн. лева. Освен тях, предвижда се закупуване на две бързозарядни станции и необходимия брой бавнозарядни станции, целта на които е през нощта на депо да се осъществи пълно зареждане на батериите за всички автобуси. Доставените превозни средства ще намалят и шумовото замърсяване в града. Към настоящия момент са обявени четири от процедурите по ЗОП. Очакваният ефект е намаляване на вредните емисии във въздуха с приблизително 41%, фините прахови частици, генерирани от градския транспорт,  ще спаднат с приблизително 53 на сто.

През последните шест години Община Варна работи усилено към подобряване качеството на  обществения транспорт. Това е четвърти проект, свързан с подновяване на подвижния състав на общинския превозвач "Градски транспорт" ЕАД - Варна. В рамките на предишните три проекта са закупени общо 85 нови автобуса и 30 тролейбуса.

Проектът "Икономическа зона Варна" е започнат заедно с община Аксаково - на терен от 9000 декара. Изпълнени са предварителните съгласувания със съответните министерства. Общинският съвет на Аксаково е одобрил ОУП на зоната, който е внесен в Министерството на аколната среда и водите. "Надявам се, че до няколко месеца, ще има влязъл в сила ОУП и с подкрепата на правителството ще започне изграждането на инфраструктурата на зоната", обяснява кметът Иван Портних. Има интерес от инвеститори, включително и поради факта, че държавата се ангажира категорично с изграждането на АМ "Хемус". Успоредно с това, заедно с Аксаково се работи по проекта за изграждането на пътната детелина край село Игнатиево.

Проектът за  качване на АМ "Хемус" от ул. "Атанас Москов" в момента се съгласува в Агенция "Пътна инфраструктура". След съгласуването, предстои издаване разрешение за строеж.

Друг голям проект, по който ще се работи, е изграждане на алтернативен път на ул. "Девня" - от другата страна на жп релсите. Целта е този път да обслужва южната промишлена зона и пристанището. В момента тежкотоварният трафик върви по ул. "Девня" и създава огромни задръствания, от друга страна - руши  пътната настилка, включително и моста, а от трета - замърсява въздуха.  Идеята е с изграждането на новото трасе тежкотоварният трафик да бъде отклоняван още от "детелината" край село Игнатиево, по ул.  "Атанас Москов" да се слиза  на ул. "Девня" и оттам  да преминава по алтернативното трасе. Така той ще остава извън движението в градската част на ул. "Девня", а от друга страна, ще даде една добра предпоставка за развитието и на южната промишлена зона, на  частните пристанища и естествено за обслужването на Пристанище "Варна - Изток". Смятам, че  този алтернативен път  на ул. "Девня"  в перспектива ще може да бъде и обслужващата артерия за новия интермодален терминал. Това е амбициозна задача и една от стъпките за решаването на важни проблеми и от гледна точка на трафика, и от гледна точка на екологията във Варна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във