Банкеръ Daily

Военните пред съпругата на подполковник Валентин Терзиев:

Загубата на пространствена ориентация не е пилотска грешка

Съпругата на загиналия подполковник Валентин Терзиев Димитрина Попова и служебният военен министър Георги Панайотов

Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпления. Аз, като министър, мога да търся виновни, след като прокуратурата си свърши работата. Това заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов на пресконференция за резултатите от действията за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия в морето край Шабла МиГ-29, при който загина подполковник Валентин Терзиев.

Служебна проверка досега не е назначавана, защото означава да се работи паралелно със следствието, което се води от прокуратурата, посочи министърът в отговор на въпрос дали ръководителят на учението ще бъде подведен под отговорност. И добави, че документите са предадени на прокуратурата.

Съпругата на подполковник Терзиев Димитрина Попова присъства на пресконференцията, а преди това лично е разговаряла с министъра. Тя постави редица въпроси на брифинга, сред които какво означава терминът "загуба на пространствена ориентация" и защо не се води пилотска грешка.

Загубата на пространствена ориентация се получава поради психофизичните особености на организма. В авиационната психология е описано, че когато полетът се извършва без визуален ориентир извън кабината, с много малки ускорения, самолетът може да промени пространственото си положение, без пилотът изобщо да се ориентира за това, обясни полк. Петко Василев, началник на отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства" към Министерството на отбраната. И добави, че щеше да се говори за пилотска грешка, ако пилотът е осъзнавал в каква ситуация се намира и след това предприеме грешни действия за излизане от нея. В случая от Военна полиция смятат, че до последно подполковник Терзиев не е осъзнавал ситуацията.

Стана ясно, че не само полетът е бил обект на разследването, а то е било в четири направления. Едното е организацията на летателната дейност, второто – самият полет, третото – състоянието на авиационната техника и четвъртото – медицинското и физиологично състояние на пилота. Според нормативната уредба само информацията за протичането на полета е позволено да бъде изнесена в публичното пространство. Всички документи, свързани с провеждането на учението, се намират в прокуратурата и са предоставени и на Народното събрание.

Не са били открити нарушения в документите, които пряко да са допринесли за възникването на авиационното произшествие. Съпътстващите причини, описани в доклада, не са свързани с документите. Те са три – неправилна преценка на групата на наземно ръководство, неправилно разпределение на вниманието на пилота при излизане от атака и особеностите на полетите нощем над море. Във връзка с неправилното разпределение на вниманието от пилота се има предвид, че след поразяването на целта и преместването на погледа в кабината, би трябвало пилотът да проконтролира положението на самолета спрямо авиохоризонта. При разчитането на данните от черната кутия няма нито един момент от полета, в който носът на самолета да е повдигнат спрямо хоризонта, тоест да е приведен в хоризонтално положение. "Вследствие на пространствената дезориентация у него е възникнала зрителна илюзия, че е в хоризонтален полет и затова е предприел тази маневра, без да повдигне носа на самолета", поясни полк. Василев за направените заключения.

За неправилната преценка на наземната група уточни , че след като мишената е започнала да пада по-бързо, се получава дефицит на време за насочването, което може и да не е достатъчно за пилота: "Написали сме неправилна преценка, защото с повишаването динамиката на сближение е възможно да се появи дефицит от време или дефицит от височина за излизане от атака. В случая не считам, че времето или височината са били недостатъчни. Просто имаме загуба на пространствена ориентация. И все пак прихватът е можело да бъде прекратен."

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във