Банкеръ Daily

Общество и политика

Въздух няма, въздухарите - в излишък

S 250 d0a440e7 3c74 4848 a4bf 868dcbf641b4

Както винаги по коледните празници, въздухът в София не бил замърсен, но както обикновено местната власт щяла да вземе мерки за прочистването му. Така решава проблема Столичната община от десетилетия, така ще го реши и сега. С всички сили - пет за четири!

Първо началничката на общинската дирекция "Климат, енергия и въздух" Теодора Полимерова обяви, че не са регистрирани превишения на количеството на фини прахови частици. После на сайта на столичния инспекторат цъфна съобщение, че нивата са превишени и започват извънредни проверки, а народът беше призоваван да ползва градския транспорт и да не се топли на твърдо гориво през деня. Очевидно данните на Националната система за мониторинг на качеството на въздуха са толкова прецизни и неподатливи на манипулиране, че може да показват две противоположности едновременно. Така, че винаги да са наполовина верни. 

За това обаче не били виновни местната власт и екоминистерството, което администрира системата чрез своя агенция, а частните еко сайтове, които събирали информация от сензори за качеството на въздуха, купувани от гражданите с лични средства. Просто уредите не били най-точните и бъркали повишената влажност със замърсяването на въздуха. А че гражданите ползват и носовете си като измервателни уреди, преди да инвестират за своя сметка в по-точни, коментар няма. 

Хубавото е, че

след всички наказателни процедури

за мръсния въздух срещу България, упорството на управниците омеква. А лошото е, че преминава в хитруване. Миналия месец и български съд призна очевадното - при повече от 35 пъти годишно превишения в нивата на фините прахови частици, общината е бездействала години наред по всички направления. Няма актуална програма за управление на качеството на атмосферния въздух, няма план с мерки за намаляване на риска при превишаване на нивата на фини прахови частици, нито пък гражданите са информирани адекватно за надхвърлянето на нормите.

Решението, с което Столичната община е задължена в рамките на 12 месеца да прекрати бездействието си, не беше обжалвано, но вярва ли някой в края на бездействието?! Та основният аргумент на общинарите по делото беше, че преценката дали да вземат някакви мерки в тази насока била въпрос на избор, а не законово задължение. Междувременно ГЕРБ отигра ситуацията в защита на мнозинството си в СОС с предложение за въвеждане на нискоемисионни зони, с които да бъде ограничено движението на тровещите въздуха автомобили. Предвижда се колите с двигатели по стандарт “Евро 1” и част от “Евро 2”, които представляват около 30% от автопарака, да не влизат в зимните месеци в зона център. 

И това, след като при 12 години управление на една партия, което е най-дългото в историята на София, столицата засенчи откъм смог Делхи и китайските мегаполиси. Остави, че сега ще разкарат като с магическа пръчка най-старите таратайки, но и електромобили обещават. Европари за това щяло да има в изобилие, а както знаем,

където са европарите, там е и ГЕРБ.

Пък и нали се доказаха с еко оценката на автомобилите при техническите прегледи, данните от които нямало вече как да бъдат фалшифицирани, понеже софтуерът станал недосегаем за подмяна на данните. Уверения, на които всеки служител на ГТП-пункт отдавна се смее, докато лепи на предното стъкло поредния безсмислен стикер, платен от джоба на водача. 

Впрочем преди още поредното нововъведение да се докаже, омбудсманът прати становище до транспортния министър, че то е явно безрезултатно и трябва да бъде отменено. Става въпрос за поставянето на автомобилите в екологични групи, което да става в рамките на периодичния преглед за проверка на техническата изправност и да бъде обозначено със съответния стикер. Необходимостта от въвеждането на екологичните групи беше аргументирана именно като мярка за подобряване на чистотата на въздуха в големите градове, чрез въвеждане на нискоемисионни зони, в които силно замърсяващите коли да не бъдат допускани. Омбудсманът обобщава сигналите на граждани, които пораждат съмнение в цялата схема - както заради неефективност, така и с оглед нарушаване на права.  

В становището е посочено, че въвеждането на екостикерите обхваща само ППС до 3.5 тона. Извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобусите, за които няма да има ограничение независимо, че са по-големи замърсители на атмосферния въздух и част от тях редовно преминават през централните градски части. Не е предвиден и регламент за оценка на екологичната група на МПС с допълнително монтирани газови уредби. Въвеждането на екостикерите гарантира единствено

оскъпяване на периодичния технически преглед,

като е недопустимо компетентните органи да не са в състояние да спрат нарушенията при провеждането им. Вместо да се повиши ефикасността на контрола върху тези пунктове, гражданите се товарят с нови разходи, след като държавата вече е изразходвала значителен публичен ресурс за изграждането на система за разпознаване на автомобилните номера.

"Преглед на предложения и становищата, изразени в хода на общественото обсъждане на промените в Наредбата показват, че нагласите в обществото към въвеждането на екостикерите са по-скоро негативни. Обществото следваше да е по-добре информирано и дали екологичните групи и стикери имат аналог в ЕС, и какво е показала практиката там, където са въведени. В оплаквания на граждани, преминали вече през такъв преглед, с особена острота се поставя въпроса - защо след като се измерва количеството отделяни вредни газове в атмосферата, определянето на екологичната група става въз основа на годината на регистрация и евростандарта. Те се вземат предвид и при определяне на данъка на автомобила, като по този начин собствениците на по-стари и с по-нисък евростандарт автомобили на практика търпят двойни санкции. Очертават се и други проблеми и въпроси, като: забавяне на обслужването в пунктовете за годишни технически прегледи; големината на стикерите; неудобното място за поставяне на стикера, което затруднява шофьорите при управление на автомобила; не се вземат необходимите мерки за подобряване на качеството на горивата и не се отчита като допълнителен фактор за замърсяването и др.", пише в становището на омбудсмана.

Остава да добавим, че в свое решение от средата на годината антикорупционната комисия е стигнала до изводи за възможните корупционни рискове от прилагането на тези промени. И още, с лансирането на еко стикерите скептиците питаха не колко ще са еко, а кой ще ги печата... 


 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във