Банкеръ Daily

Общество и политика

„Водоравно” – фотографии и поетичен минимализъм

В сезона на летните отпуски, когато най-често погледът ни гледа към хоризонта – дали от плажната ивица, от върха на планината, в подножието й или насред поля и ниви, в софийската галерия „Синтезис” Ивелин Методиев и Кристина Крумова откриха вчера (16 юли) изложба, посветена именно на него. Заедно с кураторката Надежда Павлова са се спрели на заглавието й „Водоравно” и тя може да бъде разгледана до 12 септември.

Ивелин Методиев е роден в Бургас, фотограф, асистент оператор в кино и телевизионни проекти, работещ в България и в чужбина, носител на множество награди. Кристина Крумова подготвя дебютната си стихосбирка и е историк, специалист по политически кризи, конфликти и дипломация.

Във „Водоравно” Крумова ни допуска до своя поетичен свят, събуден от образите на мъртвото течение, пречупено през слънчевата светлина и разлято в атмосферата. С думите си фокусира вниманието ни върху хоризонта - най-категоричната граница в естествения свят и линията, до която стига погледът ни. Там, където земята и небето се сливат и разделят. И ни провокира да се замислим над всички възможни рамки и граници, наложени ни от естествения свят, или изградени от нас самите. За да се отделим от другите – като индивидуалности или като по-големи социални, икономически или политически групи.

Изображенията на Ивелин Методиев са създадени при минималистичен набор от визуални изразни средства. В тях могат да се открият паралели с някои движения от безпредметната живопис като кубизма и неопластицизма.

Той е трансформирал хоризонта в абстрактен визуален компонент, с който изгражда многопластовите си образи. Запечатаните строги геометрични конструкции на голямоформатните сребърно-желатинови фотографски копия са нещо повече от експеримент. Те са възможност зрителя да изпита нужда да гледа към хоризонта. Не само от здравословната нужда за отпускане на очните мускули, а от потребност да се зареди с поетично настроение. Другият тип работи на Ивелин Методиев – „разбитите” на еднакви квадрати фотографии – имат по-скоро политическо послание – всичко подлежи на разграфяване – всеки образ, както и всеки конфликт, всяка криза. Но за дипломатичното им разрешаване е важно да се знае дали в дадения момент не сме се фокусирали само върху един отделен компонент – дали не е нужно малко да се отдръпнем назад и да видим и останалите парчета, за да сглобим картината. Да я реконструираме в съзнанието си с всички изграждащи я отделни квадрати. Някои от тях може и да липсват, но имайки представа за общата картина, можем да допуснем какви са били и с по-голяма увереност да намерим решението. В голяма степен прилича на решаване на кръстословица, само че този път вместо за „хоризонтално” се говори за „водоравно”. Заради поетичната идея за сливане на водата и небето и заради трудните взаимоотношения между държавите, когато стане въпрос за определяне границите им в морските пространства.

Facebook logo
Бъдете с нас и във