Банкеръ Weekly

Общество и политика

Великденска пуйка вместо заек за руснаците

Западът си има великденски заек. Руският предприемач Вадим Ванеев пък предлага на сънародниците си "великденска пуйка".


Терминът всъщност е маркетингов трик. За да направи връзката по-ясна за потребителите, компанията на Ванеев "Евродон" продава пакетирани пуйки с печат "Христос възкресе" и със снимка на печена птица, гарнирана с великденски яйца и ябълки. За православния Великден, който тази година съвпадна с католическия и с арменския, "Евродон" предложи рецепта за варени пуешки филета в сос от цитрусови плодове и сирене.


Въпросът откъде ще бъде доставена храна за над 140 млн. руснаци тази година става все по-актуален. Растящата изолация на руския президент Владимир Путин от Щатите и от Европейския съюз заради събитията в Украйна превръщат Ванеев и великденските пуйки в емблема на националните усилия да гарантират изхранването на населението на Русия. Страната внася годишно хранителни продукти за 42 млрд. щ. долара, включително и около 25% от консумираното месо. Целта на Москва е националното производство да покрие поне 85% от месната консумация.


"Независимо от развитието на отношенията й с другите държави, Русия трябва да развива собствено селско стопанство, което бе разрушено през 90-те години на миналия век, за да стане значим играч на световния хранителен пазар", подчертава Сергей Юшин - председател на националната руска асоциация на производителите на месо.


Пуйките са доста нетрадиционен начин за запълване на недостига. Ванеев, който има ресторант и бизнес за доставки на едро в региона на Ростов, бил очарован от пуешкото месо по време на пътуване до Унгария през 2003-а и решил да започне собствено производство в родината си. Повечето банки обаче отказали да финансират "пуешкия" бизнес, защото в Русия на практика никой не консумирал това месо. Единствено "Внешторгбанк" подкрепила предприемача, защото искала да стимулира националното селско стопанство. Тя отпуснала заем за 7.7 млрд. рубли и през 2006-а Ванеев започнал промишлено производство. По-късно банката дала още около 500 млн. щ. долара за трикратното увеличение на фирмения капацитет до 2016-а. С обезценката на рублата с 9.1% спрямо еврото и с 8.4% към щатския долар от началото на годината се увеличили и разходите за вноса на храна и на съоръжения за отглеждане на пуйките, което наложило преизчисление на бизнес плана в съответствие с по-високите сметки.


За да убеди руснаците да опитат месото на птиците, Ванеев организира на 31 май своя ежегоден "Ден на пуйката". В шест руски града на страната клиентите ще могат да вземат уроци по приготвянето му и да видят живите птици в търговските центрове на "Икеа". В момента "Евродон" отглежда пуйки в 12 големи ферми и произвежда около 120 тона месо дневно, което е достатъчно за 700 хил. порции.


Натискът за изхранване на руснаците непрекъснато расте, защото страната следва световните тенденции за по-висока консумация на животински протеин. Ванеев смята, че Великден, който слага край на 40-дневните пости, е идеалното време населението да се насочи към нов вид месен продукт. Той е по-здравословна алтернатива на свинското и съвпада с усилията на президента Путин да убеди сънародниците си да се хранят по-добре и да спрат да пушат и да пият.


"Маркетинговото предложение за замяна на свинското дава на руския пуешки бранш възможност да увеличи консумацията до 6-7 кг месо на човек годишно, което ще класира страната сред водещите по този показател в света", коментира Ян Хамилтън, бивш управителен директор на "Ейвиейджън търкис" - най-голямата компания за угояване на птиците, която е доставчик на "Евродон". Засега тази цел е твърде далечна, защото през 2013-а консумацията на пуешко е била по около 900 гр на човек от населението срещу по-малко от 200 гр преди десет години. За сравнение, американците изяждат по 8 кг месо от пуйки годишно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във