Банкеръ Daily

„Галъп интернешънъл”:

В София винят трафика за мръсния въздух, в страната – промишлените предприятия

София продължава да смята, че въздухът в града е лош, хората, които се радват на добър въздух, са в по-малките населени места. Според българите основен замърсител в страната са промишлените предприятия, но според софиянци това е по-скоро трафикът. Затова и хората в София биха приели различни мерки за облекчаване на трафика – например, форми на повече общински транспорт. Очаквано родителите на ученици са и най-големите привърженици на такива идеи.

Това сочат данните от ново изследване на „Галъп интернешънъл“ в края на зимния период, в който като цяло мислим по-често за качеството на въздуха – заедно с актуалните напоследък теми, свързани с горене на отпадъци и др. Изследването съвпада и с времето на традиционно провеждания в края на март Час на Земята. Темата за качеството на въздуха, който дишаме, е и част oт актуалните тревоги около белодробните болести, присъщи за коронавирусната зараза у нас и по света. Проучването е част от ежемесечната, независима от външно финансиране изследователска програма на „Галъп интернешънъл“. 

Мненията за качеството на въздуха сериозно се различават според големината на населеното място. Хората от малките градове и селата са и тези, които преимуществено смятат, че въздухът при тях е много добър или по-скоро добър (например, близо 70% в селата смятат така). Както може да се очаква, столицата е на другия полюс – в София общо близо 70% смятат  въздуха за лош или много лош. В средата остават областните и по-малките градове. 

„Галъп интернешънъл“ отдавна изследва темата и винаги личи, че хората следят с огромен интерес въпросите, свързани със средата за живот в София и големите градове. Поредица сондажи на „Галъп интернешънъл“ по тези проблеми назад във времето показаха, че столичани, а и жителите на останалите областни градове, биха одобрили всякакви мерки за облекчаване на все по-натоварената градска среда.

Според настоящото изследване, например, повече публичен транспорт за ученици, се приема в цялата страна от 49%, а се отхвърля от 20%. Останалите се колебаят. В областните градове и София обаче тази мярка се приема още по-добре. Закономерно, най-високи са дяловете на подкрепа за общински транспорт за ученици сред самите родители на ученици, шофьорите, активно работещите. Това са и хората, които най-много са засегнати от забързаното ежедневие на големите градове. Те са и в най-голяма степен убедени, че такова решение ще облекчи трафика и ще помогне на градската среда като цяло и въобще ще повиши качеството на живот.   

Тази подкрепа вероятно идва от факта, че именно в столицата най-голям е делът на хора (над една трета), които смятат, че най-сериозният замърсител са тъкмо газовете от трафика. На второ място, с под една трета, идва замърсяването от промишлеността и енергетиката. Заради сериозния си трафик, София рязко се различава от останалата част на страната – където пък надделява мнението, че промишлеността, тецовете и т.н. замърсяват най-много, а не толкова трафика.

В страната като цяло, според 35% от респондентите, замърсител номер едно са промишлените предприятия, тецове и др., които не спазват екологичните правила. Малко под 30% смятат, че главен замърсител са вредните газове от превозните средства. 17% твърдят, че основна причина за замърсяване на въздуха е отоплението на твърдо гориво, включително горенето на несвойствени материали. Малко над десет на сто от интервюираните пък смятат, че влошаването на качеството на въздуха идва най-вече от прах от недобре измиваните и поддържани настилки на улици, строежи и т.н. Част от хората не могат да преценят.

Изследването е проведено „лице в лице“ в периода между 5 и 13 март сред 813 души и е представително за населението на България на възраст 18+. Максималното стандартно отклонение е ±3.5% при 50% дялове. 1% от извадката е равен на около 55 хиляди души.

Facebook logo
Бъдете с нас и във