Банкеръ Weekly

Общество и политика

Ударът с "Лафка" уцели главата на транспортния министър

Росен Желязков беше принуден да удържа спасителния пояс, който се наложи да хвърли към издателите на печатни медии

Едноличното решение на "Лафка Маркет" АД да спусне кепенците, доведе до верижна реакция и в разпространението на печатните медии. Примерът й бе последван от "Национална дистрибуция" - друга брънка от веригата на депутата бизнесмен Делян Пеевски. И така държавата - в лицето на "Български пощи", се оказа в ситуацията на хвърлящия спасителен пояс

Причината за едностранното решение на  търговската верига „Лафка“ да преустанови дейност, беше  обяснена с промените в Закона за хазарта и въведения държавен монопол върху моментните лотарийни игри. Това, според собствениците на компанията, довело до  значителен спад в продажбите.

Според единствената  информация, която се появи в сайта на дружеството, работа спират общо 1059 търговски обекта за тютюневи и захарни изделия, за вестници и списания. По всичко личи, че т. нар. франчайзи на веригата - 824 обекта (по данни в последния годишен финансов отчет на "Лафка Маркет" АД - за 2018-а), ще продължат да работят. Освен, ако...

Така пожарът бе подпален под краката на всички издатели на печатни медии. За никого не е тайна, че от около седем години дистрибуцията и ръчната продажба на печатни издания е частен монопол. При това - едноличен!

Наложен беше чрез единствената фирма,

монополизирала разпространението на печатните издания в България - „Национална дистрибуция“ АД, която беше основен  доставчик на печатните издания в цялата страна, след „прераждането“ на Делян Пеевски от обикновен следовател и народен представител в медиен магнат и широкоспектърен бизнесмен.

Втората доминираща този пазар фирма е „Разпространение на печата“, също под неговото крило.  А почти целите тиражи на печатните медии се разпространяваха през търговската верига „Лафка“.

След затварянето й ...?

Цялата тази бъркотия  беше изсипана  за решаване на главата на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков .

Логиката на това прехвърляне на горещия картоф е решението на Борисов (от октомври), държавната компания „Български пощи“, която е под шапката на ведомството на  Желязков, да поеме разпространението на печатните издания  след... 15 януари.

По този повод още тогава министър Желязков каза, че "влизането на "Български пощи" в този сегмент трябва да разбие усещането, че някой извива ръцете на издателите". Решението "Български пощи" да разпространява вестници и списания беше взето с "протоколно решение" на правителството на 23 октомври по разпореждане на премиера Бойко Борисов.

"За свободата на словото това, което може да се направи, е да не оставяме разпространението на частници", коментира след това Борисов и натовари транспортният министър да разреши проблема.

Желязков тогава обясни, че ""Български пощи" нямат желания да станат монополист на този пазар",  

но сегашните събития го принудиха да се превърне в такъв.

 Работните срещи с издатели и разпространители имаха за цел да се потуши напрежението. Беше поет и ангажимента работата в тази посока да не куца.

Някакво успокоение може би има, но мнителността по отношение на спазването на обещанията на управляващите, няма как да бъде заличена отведнъж.

Може би затова  и председателят на УС на СБЖ Снежана Тодорова направи следното изказване по повод проведената среща:

„Не внесе много яснота и състоялата се среща на министъра на транспорта Росен Желязков с издателите на печатни периодични издания, посветена на ситуацията с разпространението. Разбра се, че до края на февруари разпространението на пресата ще се осъществява от също монополната в бранша "Национална дистрибуция", свързвана с Пеевски. А от 1 март то се поема от държавните "Български пощи", с които издателите трябва да сключат нови договори..."

Отворен засега е въпросът кой ще покрие щетите на издателите от преустановяването на дейността на „Лафка”.  Някои от издателите изпаднаха в паника, че чрез създалия се хаос в разпространението и дългова примка се извършва фактическо убийство на печатните медии.

Що се отнася до собственика на самата верига "Лафка“

не е лошо да кажем, че „Лафка Маркет“  е поредното дружество, в което част от  разпарчетосания холдинг „Булгартабак - Благоевград БТ“ притежава 50 на сто от капитала.  Другата половина от акциите на компанията, която по всяка вероятност, ще тръгне по пътя на фалита са собственост на „Еф Ем Си Джи Трейд“АД, което от своя страна е притежание на едноименна холдингова структура, регистрирана във Виена.

Справка в търговския регистър показва, че на практика  цялото търговско предприятие  е заложено срещу кредит към Първа инвестиционна банка и е в размер на 34 млн.лева. На хартия договорът  за залог  е сключен между „Табак маркет“ АД , каквото е предишното име  на "Лафка Маркет", а в приложенията към него  са описани стотиците търговски обекта на „Лафка“ в страната.

Освен това напрежението при търговците на лотарийни билети,  повечето от които са реално от обектите на „Лафка“ също расте.  В безизходицата си от Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия (БАТТИ),  вече са изпратили  писмо на премиера, в което се оплакват от огромните  загуби, които  търпят.  По нейни оценки, в мрежата "Лафка" има непродадени билети за 40-50 млн. лева.

"Никой от нас не е имал виновно поведение, с което да предизвика загубите, които търпи и са за негова сметка", категорични са от БАТТИ. Вече се обмисля и вариант да бъдат заведени колективни искове срещу държавата .  А адвокати ги съветват да се обърнат и към Европейския съд.

Но както се казва кой ли пък ще смята колко точно милиони ще „изгорят“?!

Facebook logo
Бъдете с нас и във